homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

Assadaaka viert het aanbreken van de lente!

ii0Op 25 maart organiseerde de Assadaaka Community een bijeenkomst met als thema ‘Het is lente!’ Met een groep bezoekers werd stil gestaan bij het aanbreken van de lente, en de betekenis van dit jaargetijde in diverse culturen.
Tijdens het geanimeerde groepsgesprek onder begeleiding van mevrouw Ahlam Baeza, passerden diverse culturen de revue. Het Koerdische Newrozfeest is een festiviteit vol millennia oude mythes, vertellingen en tradities.

Tijdens dit feest worden door Koerden in Asia-Minor bijvoorbeeld vreugdevuren ontstoken waarbij feestende jonge mannen de traditie hebben om over dergelijke vuurplaatsen heen te springen. Het vuur geldt bij aanvang van het voorjaar als wijze waarop men het verdrijven van de winterse duisternis door het voorjaarszonnetje zichtbaar maakt.

In de Armeense gemeenschap viert men Newroz als het begin van het voorjaar, maar ook als een begin van een nieuw vruchtbaar seizoen richting de zomertijd. Deze festiviteiten bieden tevens gelegenheid om jaarlijks overleden dierbaren te gedenken. Eind maart markeert de Newrozviering in Armenië ook het begin van een regenperiode die belangrijk is voor de landbouw in deze regio.

Ook Nederland heeft oeroude tradities die het voorjaar markeren; zoals het zoeken naar het eerste Kiviets-ei. De Kiviet is een vogel die doorgaans een nest op de grond bouwt. Deze weidevogel heeft een voorkeur voor grasweiden met hoog opschietend gras. De nationale media rapporteren de vondst van een eerste ei doorgaans in de maand maart.

Een christelijke voorjaarstraditie is het vieren van het Paasfeest, gekoppeld aan het zoeken van beschilderde, goed verstopte eieren door kinderen. Het samen genieten van uitgebreide Paas-ontbijtjes met veel eieren, liefst geschilderd, het bakken en eten van een Paasstol of platte Matzes beide zijn soorten paasbrood. Een chocolade paashaas mag natuurlijk ook niet ontbreken.

Het voorjaar is een periode waarin de vruchtbaarheid veelvuldig symbool staat, evenals de voedselproductie. In de lente worden voedselgewassen gepoot of uitgezaaid die eenjarig zijn. De vruchtbaarheid wordt agrarisch en symbolisch gevierd. Te denken valt aan symbolen als de meiboom, een huppeldende paashaas en zijn eieren of met Palmpasen een stok met daarboven op een haan (een gebakken broodje in de vorm van een haan) en eieren aan de takjes gehangen die door kinderen aan ouden van dagen worden gebracht.

In de politiek-maatschappelijke kalender is de eerste mei een belangrijke dag voor sociaal-democraten, die daarmee vieren welke sociaal-economische verworvenheden zij hebben veroverd, gerealiseerd.

Het weer kan wisselvallig zijn in Nederland, te denken aan de spreekwoorden ‘maart roert zijn staart’ en ‘april doet wat hij wil’ of ‘in mei leggen alle vogeltjes een ei’.
Marokkaanse lentetraditie heeft te maken met een prettig samenleven tussen Joden en Moslims: de viering van Miemoena aan het einde van het Joodse Paasfeest (Pesach).

Een uitermate belangrijk ritueel is ook de uitgebreide voorjaarsschoonmaak. Nederlandse vrouwen zetten hun gehele woning op zijn kop, ieder hoekje van het huis en in kasten wordt schoongemaakt. Kleding wordt buiten gelucht en uitgehangen en vloerkleden met een mattenklopper op straat of over het balkon heen uitgeklopt om het te ontdoen van stof en vuil, om motten op een afstand te houden.

Met het eerste zonnelicht vallen stofdeeltjes op. Tijdens de voorjaarsschoonmaak wordt zeer systematisch schoongemaakt, kamer voor kamer. Gordijnen worden naar de stomerij gebracht, alle kasten worden leeggehaald en nauwgezet gereinigd. Nieuw kastenpapier wordt aangebracht op de planken in de kast om vervuiling eenvoudig te kunnen opvangen en verwijderen. Boeken worden uitgeklopt en ont-stoft, documenten nauwkeurig geordend.

Tijdens de voorjaarsschoonmaak worden meubels buiten in de tuin gebracht om goed afgesopt te kunnen worden en om de vloerkleden op te kunnen nemen. Ook worden de vloeren volgens oude traditie geschrobd. Kasten worden van de muur gehaald om daarachter en daaronder opgehoopt stof en vuil te kunnen verwijderen, houten meubelen worden in de boenwas gezet waardoor zij lekker ruiken en weer verzorgd ogen.

Wanneer men meubels van de muur haalt, moeten deze eerst leeggehaald worden. Kleding wordt nagekeken, gewassen, gebleekt, gesteven, geselecteerd en soms koopt men nieuwe kleding bij gelegenheid van een godsdienstige feestdag.

Door: Rabbijn Simon Bornstein, Geestelijk Verzorger van de Assadaaka Community

Gepost door ahmed
Cafe • (0) CommentaarPermalink



Naam:

Email:

URL:

Smileys

Onthoud mijn persoonlijke informatie

Mail me bij vervolg-commentaar


Terug naar de hoofdpagina

Zoeken

geavanceerd zoeken