Sinds de olieprijzen aan het skyrocketeeren zijn gaan slaan, is de markt voor die stoere asobakken ingestort, zo meldt mij de Volkskrant. Maakten de Amerikanen zich een tijdje geleden nog kwaad over dat hun defensie apparaat voor de buitenlandse concurrent van Boeing koos voor tankvliegtuigen, nu kopen ze massaal Japanse auto’s, zo lees ik in het NRC.
Volgens de Volkskrant sluit General Motors dit jaar vier SUV fabrieken, en overweegt het merk Hummer te verkopen. GM (net als Ford) gaat zich richten op de productie van kleinere auto’s. En dan te denken dat de benzineprijzen in de VS nog steeds belachelijk laag zijn, zo’n dollar per liter. Maar in de jaren ‘90 was dat nog een kwartje, zo lezen wij in The New York Times. We kunnen dus een flinke CO2 uitstootreductie verwachten hier.
In het Volkskrantartikel valt verder nog te lezen dat ook in Nederland de SUV verkoop in elkaar stort, tot wel 90%. Audi deed het dan nog relatief goed met 16 vwerkochte exemplaren in de eerste vier maanden van 2008, tegenover 95 in dezelfde periode vorig jaar.
Het NRC artikel wijst erop dat er voor het eerst meer Honda’s dan Chryslers zijn verkocht in de VS. Bij GM stortte de verkoop met 30% in, terwijl dat bij Ford 19% betrof. Ook Toyota moest 8% inleveren.
Enige tijd geleden bleek ook al dat de Amerikanen massaal thuis blijven vanwege de brandstofprijzen, aldus het Reformatorisch Dagblad, en die kunnen het weten met hun hogere inzichten wink.
Conclusie: er gloort wat hoop in milieudruktermen.