homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

Themabijeenkomst Letselschade bij Assadaaka Community

ppopVrijdag 10 januari had de ontbijtbijeenkomst als thema Letselschade.

Ahmed opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom. Hij vertelt dat letselschade veel voorkomt en dat Randstad Personenschade (o.a. gevestigd in Osdorp) veel slachtoffers vertegenwoordigt. Dit bureau is via Youssef Yaghdi (Youssef Yaghdi Advies & Verbinding) uitgenodigd. Assadaaka gaat samenwerken met dit kantoor en mensen doorverwijzen.

Randstad Personenschade geeft letsel advies. Alperen Doruk vertelt hoe het in de praktijk werkt. Mensen in de randstad met een niet-westerse achtergrond weten vaak niet wat hun rechten en plichten zijn. De heer Doruk vraagt aan de aanwezigen om mensen die niet geholpen kunnen worden door te sturen naar zijn kantoor.

Wat houdt letselschade in? Letselschade is de schade die een slachtoffer ondervindt na het oplopen van letsel door een ongeval. Deze schade kan zowel materieel als immaterieel (geestelijke schade) zijn. Het slachtoffer kan ter compensatie letselschadevergoeding claimen.  Als je bijvoorbeeld een gebroken arm hebt of iedere vorm van schade aan het lichaam of geest hebt opgelopen door bijvoorbeeld een verkeersongeval, arbeidsongeval dan is er sprake van letselschade. Of als je op straat of in een winkel valt, in feite alles wat nadelig is voor je lichaam door een ongeval.

Een van de belangrijkste stappen in een letselschadezaak is de aansprakelijkheid. Door de aansprakelijkheid wordt er bepaald wie jouw schade moet vergoeden. Wie er precies aansprakelijk is voor jouw letselschade, hangt sterk af van de situatie waarin je de letselschade hebt opgelopen. Bij een verkeersongeval is de veroorzaker van het ongeval vaak aansprakelijk, bij een bedrijfsongeval is het bedrijf meestal aansprakelijk.
Schade claimen is vaak kosteloos, mensen zijn hier vaak niet van op de hoogte. De kosten voor juridische bijstand worden ook vergoed. In principe hoef je niets uit je eigen zak te betalen. Dit kantoor is gespecialiseerd in letselschade.

Pijn is cultureel bepalend en leed is cultuur afhankelijk, Randstad Personenschade heeft een ‘interculturele letselschadepraktijk’ en onderscheidt zich hiermee.

De omvang van de schadevergoeding is afhankelijk van het recht. Wat is de schade, wat zijn de medische kosten, wat is het inkomstenverlies, wordt iemand beperkt in de huishouding etc.
Iedereen heeft recht op een vergoeding bij pijn, oftewel smartengeld. In Nederland is dat niet heel hoog, zoals dat in de Verenigde Staten is. In de praktijk zeggen mensen vaak dat je recht hebt op een bepaald bedrag, echter ga daar niet op af, want dat is van te voren nooit met zekerheid te bepalen.

Succes is dat je jouw schade volledig vergoed kunt krijgen, er zijn verzekeraars die niet alles willen of kunnen betalen.

De belangenbehartiger oftewel de letselschadespecialist maakt o.a. een schade resultaat op en zorgt ervoor dat je thuis wordt bezocht om alles in kaart te brengen. Zorg ervoor dat ook toekomstige schade wordt meegenomen. Sommige mensen willen het snel regelen, dit is niet altijd goed, de tijd nemen is beter om alles goed te kunnen regelen.

De tegenpartij (verzekeraars) betaalt de calim en dan wordt het letselschadebureau betaald, dit kost het slachtoffer niets.


Nu is er tijd voor een vragenronde:
Een persoon heeft een operatie ondergaan en tevoren werd gevraagd of het door een arts in opleiding mocht worden gedaan. De patiënt wilde dit niet, maar bij de narcose was deze arts in opleiding wel bij de operatie. Na de operatie bleek deze persoon een grote wond te hebben dan was voorzien en werd ontkent dat de arts in opleiding de operatie heeft uitgevoerd. De patiënt voelde zich onheus bejegend en vroeg een gesprek met de arts (professor) aan, hierbij ervaarde deze persoon veel belemmering. Het medische dossier bleek bij opvraging ook incompleet te zijn. De vraag is of hier ook hulp voor te verkrijgen is. Het antwoord is dat ten eerste de patiënt niet volledig het recht heeft om te bepalen door wie de operatie wordt verricht. Ten tweede heeft die professor daadwerkelijk de operatie verricht, heeft hij/zij goed gehandeld volgens bestaand protocol. Alleen een onafhankelijke arts kan hier iets over zeggen. Dit is een medische zaak die door een deskundige moet worden beoordeeld. Gezien de tijd kunnen we hierover een andere keer dieper op ingaan, zodat meerdere mensen een vraag kunnen stellen.

Een andere vraag gaat over een bedrijfsongeval bij een slagerij. De persoon was niet verzekerd, stond op de loonlijst en raakte een aantal vingers kwijt. Is de slagerij aansprakelijk? In principe is de werkgever bijna altijd aansprakelijk. De vraag is of de snijmachine veilig was, of alle veiligheidsmaatregelen getroffen zijn dan pas kan de aansprakelijkheid bepaald worden. Ook is het de vraag of de werknemer was opgeleid of zomaar aan het werk is gezet. Er is een periode van vijf jaar voor er sprake is van verjaring, bij een verkeersongeval is dat drie jaar. In dit geval was het ongeveer vijf jaar geleden en zou de procedure via een advocaat kunnen lopen. Deze zaak heeft meer tijd nodig en we kunnen meerdere bijeenkomsten organiseren om dit te bespreken of kom langs op kantoor.

Een andere vraag betreft een schoonmaakster die uitgleed vanwege een natte vloer op haar werk. Hieraan heeft zij knieproblemen overgehouden, dit vond drie jaar geleden plaats en nu is zij arbeidsongeschikt. Het antwoord is dat de werkgever waarschijnlijk verantwoordelijk is. De feiten moeten eerst geïnventariseerd worden en er dient gekeken te worden naar de beschikbare bewijzen. Hier zullen zij voor gaan zitten.

Tot slot merkt een ervaringsdeskundige op dat het in de praktijk veel problemen oplevert en dat je recht moeilijk te halen is, is zijn ervaring.

Er wordt nog gemeld dat er diverse vestigingen zijn in heel Nederland en dan geeft Ahmed een dankwoord. Hij bedankt Alperen Doruk en Yousef en vindt de samenwerking met hun kantoor heel belangrijk en zal mensen doorverwijzen middels een warme overdracht. Er zijn folders beschikbaar bij Assadaaka. Voor verdere vragen kunnen mensen ook contact opnemen met Youssef, hij is regelmatig bij Assadaaka en wil ook de samenwerking tussen Nieuw-West en Oost in het algemeen belang vergroten, zodat kwetsbaren kunnen worden ondersteund en geholpen.

Voor meer informatie - http://www.assadaaka.nl of .(JavaScript must be enabled to view this email address)

oooo

vvvvv

bbbbb

mmmm

Gepost door ahmed
Cafe • (0) CommentaarPermalink



Naam:

Email:

URL:

Smileys

Onthoud mijn persoonlijke informatie

Mail me bij vervolg-commentaar


Terug naar de hoofdpagina

Zoeken

geavanceerd zoeken