homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

Workshop voorlezen aan jonge kinderen: opvoeden

c50Op vrijdag 08 oktober organiseerde de Assadaaka Community in het kader van de Week van de Opvoeding een fijne workshop HOE VOORLEZEN KAN HELPEN MET OPVOEDEN. De workshop werd georganiseerd voor ouder van kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Twaalf moeders en grootmoeders hadden zich verzameld in het Vriendschapshuis om deel te nemen aan de workshop. Liedevol spraken zij over hun kinderen en kleinkinderen aan wie sommigen voorlezen en sommigen niet.

In de debatten tussen de deelnemers kwamen thema’s aan de orde die raken aan taalproblemen, laaggeletterdheid, het zich hierdoor gehandicapt voelen tegenover de kleine kinderen of kleinkinderen. Sommige van de deelneemsters stelden zich zelfs te schamen voor hun kinderen, vanwege het feit dat zij simpel niet kunnen voorlezen, terwijl de basisschool of kinderopvang er wel om vraagt ten behoeve van het kind.

In sommige gevallen werd duidelijk dat het mondeling overdragen van familievehalen en religieuze tradities in een zekere zin een alternatieve bron van kennisoverdracht, kennisbehoud kunnen vormen. Mondelinge overdracht is ook een vorm van intimiteit binnen een gezinsverband waardoor het kind soms juiste begeleiding kan krijgen.
Het voorlezen van baby’s heeft veel voordelen. De kleintjes houden van taal, muziek en klanken. Vrijwel iedere baby is dol op rijmpjes, liedjes, muziek en deuntjes. Vier maanden oude baby’s kunnen al worden voorgelezen. Dit voorlezen strekt zich uit tot het bekijken en voelen van een boekje, terwijl de kleine guit geniet van het stemgeluid.
Het voorleesgenot van je baby wordt steeds groter, in het bijzonder na negen maanden. Vanaf deze leeftijd is voorlezen het benoemen van plaatjes, plaatjes kijken en analyseren, aanraken en praten over wat je samen in het boekje ziet. Ook hier geniet het kindeke van de voorleesklanken van de stem van de voorlezende volwassene.
Hoe hoger de freqentie waarin u uw kleintje voorleest, des te beter. Voorlezen bevordert de taalontwikkeling van het kroost danig. Spelenderwijs leren de kinderen belangrijke uitgangspunten van commuicatie kennen. Voorleesmomenten zij ook fijne, intieme momenten met de kleine mens samen. De woordenschat van de baby groeit enorm door voorlezen.

Wie het jongste nageslacht op vaste tijdstippen voorleest, schept een structuur in het dagelijks leven. Kleine kinderen zijn zeer gesteld op structuur en regelmaat. Dat biedt veiligheid. Vaste en voorspelbare leesmomenten bieden de baby geruststelling en voorspelbaarheid.

In het huidig tijdgewricht kunnen vanaf het tweede levensjaar prentenboeken met een verhaaltje worden ingezet. Naast mooie prentenboeken bestaan tegenwoordig voorlees apps met mooie prentenboeken, voorgelezen door een robot-stem, zo mogelijk zelfs in meerdere talen.

Een voorleesinstrument is een opvoedinstrument. De voordracht moet heldere klanken omvatten, die ritmisch worden voorgelezen of uitgesproken. Jonge kinderen zij dol op verhalende rijmpjes. Waar zij zelf nog niet kunnen rijmen, kunnen zij zo wel de eerste beginselen van het rijmen leren kennen.

Graag wens Assadaaka u veel intieme en fijne leesmomenten met uw baby of peuter!

Door: Ahmed El Mesri,  voorzitter en Rabbijn Simon Bornstein, geestelijk verzorger Assadaaka Community
Mail: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

nuy

Gepost door ahmed
Cafe • (0) CommentaarPermalink



Naam:

Email:

URL:

Smileys

Onthoud mijn persoonlijke informatie

Mail me bij vervolg-commentaar


Terug naar de hoofdpagina

Zoeken

geavanceerd zoeken