homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

Meisjes van negen en de mythe van Granny Smith

Vlak voor het Haagse zomerreces diende GroenLinks-kamerlid Tofik Dibi een voorontwerp in van zijn wetsvoorstel om media-educatie tot een kerndoel in het onderwijs te maken.

Media-educatie gaat over het aanleren van tools om de ?visuele hersendiarree?, programma?s die de teeveekijkers naar die Vollendung der Globalisierung moeten leiden, te onderscheiden van programma?s die er toe doen om diezelfde teeveekijker, een mens dus, op een hoger plan te brengen.

Dibi onderbouwt zijn wetsvoorstel met een voorbeeld uit zijn dagelijkse leven. ?In mijn straat woont een meisje van negen dat elke dag geplamuurd onder een dikke laag make-up buiten loopt. Dat meisje durft pas de straat op als ze zichzelf verbergt; een rechtstreeks gevolg van het schoonheidsideaal dat ze dagelijks op televisie en in de pers ziet. In tegenstelling tot volwassenen, denken kinderen dat de beelden uit de media werkelijkheid zijn. Ze geloven wat reclames beloven. Ik vind dat we verplicht zijn hun uit te leggen hoe het werkelijk zit. Daar leent het onderwijs zich prima voor?.

Dibi?s streven is edel, dat moge duidelijk zijn. Ook ik zou niets liever willen, dan dat mensen zich bewust worden van het feit dat ze door een deel van de media gemanipuleerd worden in hun doen en laten om het grotere doel, het onderhouden van het systeem waar wij met z?n allen afhankelijk van zijn, te blijven ondersteunen. Koop crèmes die maken dat je mooier dan je buurvrouw wordt en investeer in het bedrijf dat voorspelt dat je rijker dan je overburen vanaf morgen in die grote bolide kunt gaan rijden. En dan die prachtige volle ronde borsten die bijtklaar als frisse Granny Smiths? te koop zijn bij medisch verantwoorde en door het Ministerie van VROM gecertificeerde klinieken.

Als er media-educatie gaat komen, dan zeg ik ja. De psyche van de mens moet hier dan wel -om mee te beginnen- centraal staan, met name de overlevingsstrategieën die ons handelen voor een groot deel bepalen. Deze strategieën kennen vele gezichten afhankelijk van de omgeving waarin de mens leeft. Zo wordt het verlangen van een vrouw om harde volle borsten te hebben vanuit een andere strategie gevoed dan het verlangen van een vrouw uit Darfur naar een waterfonteintje op het plaatselijke dorpslein.

Column Tess

Citaat Dibi: VN, nummer 32 pagina 21


Volgende post: Dagboek van David K.

Vorige post: Afvallen door uitgeven.


http://www.zeeburg.nu/index.php/site/comm/de_laat_over_de_toekomst_van_groenlinks/

Reactie: 1 gepost door:Tess  op  08/15  om  06:00 PM


Share |
Commenting is not available in this channel entry.

Terug naar de hoofdpagina

Zoeken


geavanceerd zoeken

Externe Links


Nieuwssites

Persoonlijke Sites

Overheid

Lokale Partijen

Overig