Ja en hierdoor komt de dubbele moraal dan even weer bloot te liggen.Maar de schade van deze dubbele moraal tegen de individuele burger komen meestal nooit zo duidelijk aan het licht.
Het is deze maand 3 jaar geleden dat Virgil Schot in de Molukken straat is doodgeschoten.En toen de jongeren een bezinningstegel wilden plaatsen,is daar met zwaar geschut,valse beschuldigingen,en schaamteloos eigen belang over heen gewalst.
Dit burgerinititief,kwam niet in het straatje, en de regenten gebruikten hun macht.
En dat dit nu juist een mogelijkheid was de jeugd,de jongeren eens voor vol aan te zien,en eens niet buitenspel te zetten is nooit begrepen.De moord op een jongen uit de buurt raakte ze,dit was een triest voorbeeld van de werkelijkheid,en een tastbare reden voor bezinning.Ze dachten er over na en er werd over gesproken,het shock effect was groot onder de jeugd..ik weet het tot vandaag!
Gelukkig heeft de Familie de bewijzen via Justitie in de hand, die aantonen dat er grote blunders zijn gemaakt in de aanval op het slachtoffer inplaats van de daders.Er zijn toen rare spelletjes gespeeld.Maar er is nooit enig excuus voor dit gedrag of rectificatie gegeven Ik wil geen oude discussie openen,maar heb wel geleerd dat “die” politiek het eigen belang vooropsteld.We zitten met een escalatie van jongeren in de problemen of probleemjongeren, net hoe je het wil noemen,waaraan niet een van de akties door de regenten bedacht veel vruchten heeft doen afwerpen.Hier was een mogelijkheid om een stukje bezinning in jongeren wakker te houden.Het weghalen van die tegel en het hele politieke spel vind ik dan ook nog steeds FOUT!
Reactie #1, gepost door: Anneke Meijer op: 03/05 om 02:08 AM
Beste Mark,
Twee opmerkingen: ook mijn partij (GroenLinks) was niet uitgenodigd, netzoals heb ik begrepen alle andere partijen in de raad.
Dat de BAP, met name Jan Vermij niet uitgenodigd was vind ik wel heel erg min.
Over de sloop van de Borneoblokken zij Gl en de SP het duidelijk oneens, maar om alleen GL en de PvdA te noemen als voorstander is een beetje demagogisch ( maar ja, verkiezingstijd, h?). Wat dacht je van de andere voorstanders, waaronder ook de VVD.
Frans.
Reactie #2, gepost door: Frans van de laar op: 03/05 om 03:03 AM
hi mark,
niet het stadsdeel maar ymere was de uitnodigende partij voor alle duidelijkheid. Ben het met je eens dat ook de raadsleden uitgenodigd hadden moeten worden ook al staat het al tijden op de activiteitenlijst van het DB die jij ook krijgt.
Gelukkig waren er wel buurtacitivisten aanwezig die ik ook bedankt heb voor hun inzet en ik heb hun gelijk gegeven als het gaat om het behoud van de berlageblokken. In de grootschalige plannen voor een groot plein heb ik nooit geloofd wel in een kleinschaliger aanpak, zoals die nu is ingezet.
Het Borneoblok is een andere zaak. De SP is nog steeds helaas vooral een tegenpartij en is tegen sloop en verkoop sociale woningbouw ook al levert dat nu zichtbare resultaten op. Het Borneoblok is niet rijks noch gemeentelijk monumentwaardig. Dit is ook de mening van de afdeling monumentenzorg van de gemeente en het zou de SP sieren deze conclusie te delen.
Dan kun je nog van mening verschillen over sloop of nieuwbouw maar kruip niet achter de schouders van ambtenaren maar verdedig je politieke keuze. Bovendien hebben de huidige bewoners bij grote meerderheid zoals ook de SP weet aangegeven te willen verhuizen en dat zij die in de buurt willen blijven ook een passend aanbod krijgen. Dit stadsdeelbestuur heeft vooral veel gerenoveerd en soms heel soms een sloopbesluit genomen. Je kan geen eieren bakken als je de schaal niet durft te breken.
tjeerd herrema
Reactie #3, gepost door:
tjeerd herrema op: 03/05 om 11:57 AM
Beste Tjeerd,
Het zal best een uitnodiging van IJmere geweest zijn, maar ik maak me sterk dat er niet iets van overleg geweest is. Misschien niet, maar dan is het toch wel heel toevallig: op het weekend voor de verkiezingen presenteren PvdA-kopstukken als jijzelf en Duco Stadig de oplevering van appartementen in het Berlageblok. Het waren niet de eerste appartementen, want sommigen zijn al lang in gebruik, het is ook niet de oplevering van de complete gerenoveerde Berlageblokken (dat duurt nog een tijd), maar het is wel net voor de verkiezingen?.
Overigens is het ook wel eens goed in Raadsvergaderingen naar de SP te luisteren. De afgelopen vergadering heb ik, waar jij bij was, al gezegd dat het Bureau Monumenten en Architectuur het Borneoblok geen monumentenstatus geeft. Maar ook dat het kortzichtig is om alleen te kijken naar het Borneoblok an sich. Het blok maakt onderdeel uit van een unieke fase in de Nederlandse volkshuisvestings-geschiedenis, waar diverse architecten nieuwe inzichten hoe in volksbuurten gezonder geleefd kon worden, vorm gaven. Het is die samenwerking van architecten en stijlen die het westen van de Indische Buurt zo uniek maken. Het Borneoblok is een schakel met andere stijlen zoals die te zien zijn in de Berlageblokken, de Van der Pekblokken en de huizen van Indi? I.
Natuurlijk is voor de SP op de eerste plaats het behoud van sociale huurwoningen van belang. Maar tegelijk willen we ook het mooie en eigen karakter van de Indische Buurt behouden. Renoveren is beter dan slopen. Natuurlijk bestaat de kans dat ook bij renoveren het aantal sociale woningen minder wordt. Maar daar is dan nog over te onderhandelen en wie weet is er dan een socialer denkende wethouder Wonen.
mark van dongen
Reactie #4, gepost door: mark van dongen op: 03/06 om 12:02 PM
Zeg mark, iemand, hoe zat dat nu precies op die raadsvergadering met die brief? Ik was bezig met een stukje schrijven dus ik volgde het maar met een oor.
Er was een brief waarin de monumentendienst of zoiets zei dat het plaatsen van een pand gelukkig niet het enige was dat een pand kon behoeden voor sloop, en dat als t wel zo was, dat het dan heel slecht zou gaan met
Nederland.
Was dat de opmerking die Tjeerd Herrema te ver vond gaan? Omdat het niet de ambtenaar maar de politiek is die een politieke beslissing maakt?
Ik was t er eigenlijk wel mee eens. Alsof alleen monumenten niet gesloopt hoeven worden. Dan zou de herengracht er wel behoorlijk anders uit zien.
Reactie #5, gepost door:
zazkia op: 03/06 om 12:24 PM
@ Zaz
Er is ons destijds verteld dat ons huis plat moet omdat er sociaal-economische belangen op het spel staan. Een nominatie voor monument zou niks uitmaken, omdat het sociaal-economisch aspect zwaarder zou wegen…
Reactie #6, gepost door:
Urgent op: 07/21 om 01:12 PM
Even zoeken….
Aha, de Monumentenwet, van 1988 (artikel 11 en 14 zie overheid.nl) zegt heel duidelijk dat het B&W degene zijn die beslissen over de aanvraag van een monument ofwel de vergunning voor bijvoorbeeld te slopen. Maar B&W (dat wil zeggen, in dit geval het stadsdeelbestuur) is nu net degene die wil slopen.
Voor archeologische monumenten wordt een uitzondering gemaakt, die moeten worden besloten door “Onze minister”.
Maar in die brief waar ik het hierboven over had, van een of andere archeoloog-adviseur of zoiets, daarin stond juist dat het weliswaar geen “archeologisch monument” was, maar dat dat nog niet betekent dat alles wat geen monument is, zomaar gesloopt moet worden. Daar vond Herrema destijds dat de briefschrijver een beetje uit zijn boekje was gegaan want het stadsdeel beslist of iets opportuun is om te slopen, dus mag het die bevoegdheid gewoon aanwenden.
Maar ik vraag me wel af wat dan niet acheologisch monumentale huizen beschermt tegen sloopgrage B&W’s. Niks eigenlijk. Of een sit-in op het Javaplein misschien…
Reactie #7, gepost door: zazkia op: 07/21 om 02:05 PM
Nou wordt het spannend mensen. Russische spionnen!
Reactie #8, gepost door: Rogier Schravendeel op: 11/25 om 10:07 AM
Tjeerd,
“eigen sloop en verkoop sociale woningbouw ook al levert dat nu zichtbare resultaten op”.
Dit vind ik nu typisch rhetorisch taalgebruik. (Sommige mensen noemen dit ook wel demagogie!)
Voor wie zijn deze resultaten?
Reactie #9, gepost door:
Tess Jungblut op: 11/25 om 10:43 AM
Urgent,
“sociaal-economische belangen op het spel staan”.
Wiens belangen zijn dit?
Reactie #10, gepost door:
Tess Jungblut op: 11/25 om 10:45 AM
Commenting is not available in this channel entry.
Terug naar de hoofdpagina