homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer
Groen Links zet streep door IJmeer?


De zaken gaan snel. Amper doet GroenLinks mee aan het college in Amsterdam of ??n van de wethouders verdedigt een plan om het IJmeer prijs te geven aan woningbouw. Moet nu, omdat Maarten van Poelgeest wethouder van ruimtelijke ordening is, de partij staan te juichen over de ‘Toekomstvisie IJmeer’?

Augustus vorig jaar verschenen op dezelfde dag twee berichten in de pers die op treffende manier met elkaar in tegenspraak waren. Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakte bekend dat de Nederlandse bevolkingsgroei min of meer stilstaat. En in NRC Handelsblad werd een opiniestuk gepubliceerd onder de kop ‘Laat hier een Dubai’ verrijzen.

 

De auteur betoogde dat Nederland zich moet spiegelen aan steden zoals Dubai en Shanghai waar de economie en de bevolking snel groeien. In Dubai zijn minder regels en kan van alles. Daar worden wolkenkrabbers van 800 meter hoog gebouwd en enorme eilanden in zee opgespoten, die vol geplempt worden met luxe villa’s.

Moet hier ook kunnen, vond de auteur van het artikel, willen we Nederland weer doen opstomen in de vaart der volkeren. Immers, ‘het product Nederland bevindt zich opzichtig in de neergang van zijn levenscyclus’.

Economische dynamiek

Gelukkig wonen in Nederland geen sheiks bezeten van het idee dat ze het hoogste gebouw van de wereld moeten bouwen. En een eiland opspuiten in de Noordzee is heel wat anders dan het aanleggen van woonwijken in het IJmeer. Toch is ook de ‘Toekomstvisie Ijmeer’ een ambitieus plan.

Voor de kust van Almere moet een nieuwe wijk worden gebouwd, Almere Pampus. Ook Amsterdam moet zich steeds verder in het meer uitstrekken, met de bouw van IJburg II en III. Door een spoor- (of weg-)verbinding tussen de nieuwe waterwijken aan te leggen, worden Amsterdam en Almere een ‘dubbelstad’.

Dat zou, volgens de plannen, een flinke stimulans voor de economische dynamiek van de regio zijn. Als alles doorgaat wonen er over pakweg dertig jaar niet alleen vele tienduizenden mensen in het IJmeer, maar loopt er ook een treinrails als een streep van Amsterdam naar Almere.

Maarten van Poelgeest, wethouder Ruimtelijke Ordening, heeft het allemaal niet verzonnen. De Toekomstvisie IJmeer werd de afgelopen jaren ontwikkeld door Amsterdam en Almere en eind 2005 gepubliceerd, lang voordat hij wethouder werd.

Maar bij de presentatie van het boek Atelier IJmeer 2030+, afgelopen zomer, verdedigde hij de plannen samen met PvdA’er Adri Duivesteijn, wethouder Stadsontwikkeling in Almere. Zij krijgen steun van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer, die samen met onder meer de ANWB achter de bouwplannen staan.

Een pikante rol voor een GroenLinks-wethouder: natuur inruilen voor beton. De rechtvaardiging zou zijn dat het slecht gaat met de natuur in het huidige IJmeer. Het water slibt dicht en de oevers zijn kaal. “Een dooie plas water”, liet de wethouder zich op AT5 ontvallen. Met het bouwen van de wijken zou er meteen een reddingsoperatie voor het meer kunnen worden gestart.
Dubbelstad

Grote bouwplannen hebben aantrekkelijke kanten. Ze maken energie en optimisme los. Ze roepen mooie toekomstbeelden op, bijvoorbeeld over de dubbelstad Amsterdam-Almere. Vaak maken ze bovendien veel geld los van onroerend goed-fondsen en projectontwikkelaars.

Dat maakt het makkelijker om een dure verbinding als de spoorlijn door het meer gefinancierd te krijgen. Als Almere werkelijk doorgroeit naar een stad van 400.000 inwoners, zoals het stadsbestuur wil, is het alleen maar goed als er zo veel mogelijk openbaar vervoer is.

Het begrip dat in de plannen nauwelijks wordt toegelicht is dat van de ‘dubbelstad’. Het klinkt mooi, maar wat is eigenlijk een dubbelstad? Blijkbaar gaat het om twee steden die vlak bij elkaar liggen. Zijn Rotterdam en Den Haag een dubbelstad? Wat hebben steden eraan om samen een dubbelstad te vormen? Zijn Amsterdam en Almere pas een echte dubbelstad als ze worden verbonden door een snelle nieuwe verbinding dwars door het meer?

De Amsterdamse Raad voor de Stadsontwikkeling publiceerde een kritisch advies over de Toekomstvisie. Almere en Amsterdam zijn zeer verschillend, merkte de raad op. De sterke punten van Almere zijn rust, ruimte, betaalbaarheid en de ‘auto voor de deur’.

Of Almere behoefte heeft aan een soort IJburg in de vorm van Almere Pampus, is volgens de raad nog maar de vraag. De behoefte aan dergelijke woningen is er veel minder groot. Wat in Amsterdam kan, hoeft in Almere (een andere stad met een ander publiek) niet ook te kunnen. Verder stelt de raad dat het een erg dure wijk wordt. Er moet worden gebouwd op ??n van de diepste delen van het IJsselmeer.
Bevolkingsstagnatie

Dubbelstad, het ligt lekker in de mond, maar je moet je afvragen wat het begrip inhoudt in het kader van de Randstad. Naast Amsterdam is Almere tenslotte net zo goed gericht op Utrecht en het Gooi. Elke hectare natuur die verdwijnt is er ??n teveel. Als er eenmaal beton in het IJmeer wordt gestort, krijgen we het nooit meer terug.

Als de Toekomstvisie zou worden uitgevoerd, moeten daar wel heel erg goede redenen voor zijn. In de eerste helft van 2006 groeide de Nederlandse bevolking met 2.000 mensen, dus grofweg kun je zeggen dat we stilstaan (precies gezegd: op jaarbasis is er nu sprake van een kwart promille, 0,025 procent, bevolkingsgroei).

Waarom dan nieuwe wijken bouwen? Omdat de vraag naar woningen toch groeit door de komst van kleinere huishoudens en doordat we steeds groter willen wonen. Het IJmeer zou dus moeten worden opgeofferd omdat we groter willen wonen. Is dat voldoende rechtvaardiging?

Volgens het ministerie van Ruimtelijke Ordening moeten de noordelijke steden van de Randstad de komende decennia 150.000 nieuwe woningen bijbouwen. Dat staat los van de bouwplannen die nu al worden uitgevoerd.

De rapporten van VROM waarin dit soort getallen worden onderbouwd, staan vol met frases als ‘nodig voor de economische dynamiek’ en ‘de Nederlandse concurrentiepositie’. Maar de cijfers waarop ze gebaseerd zijn, zijn achterhaald. De bevolking groeit minder hard dan enkele jaren geleden werd verondersteld.

Bouwmaffia

Nederland lijkt wel in de greep van de betonziekte. Nieuwe wegen, nieuwe Vinex-wijken en projecten zoals de Betuwelijn worden aangelegd. Allemaal ‘voor de concurrentiepositie’, maar met de Nederlandse economie is intussen niets mis, sterker het gaat beter dan ooit.

September vorig jaar kwam de Volkskrant met het bericht dat de bouwbedrijven in ons land de gemeenten in hun macht hebben, doordat ze grond opkopen voordat bouwplannen worden ontwikkeld. Daardoor kunnen ze eisen dat ze die plannen mogen uitvoeren, bovendien maken ze woekerwinsten op de grond. Door de macht van de bouwers wordt er minder gebouwd dan mogelijk is, en blijven de prijzen hoog.

Het bericht in de Volkskrant was schokkend, maar het was echt niet voor het eerst dat de bouw in opspraak kwam. Overheden in Nederland (de landelijke en lokale) publiceren gloedvolle toekomstplannen en tegelijk hebben ze de bouwmaffia niet onder controle.

Dat wringt. Van overheden, ??k met GroenLinks-wethouders, mag worden verwacht dat ze orde op zaken stellen. De wijken in het IJmeer en een verbinding van de dubbelstad zijn een prachtig kolfje naar de hand van de bouwbedrijven. Daar kan weer flink wat beton tegenaan!

Als Amsterdam en Almere erin zouden slagen om aan te tonen dat er een keiharde behoefte aan deze woningen is, van mensen die nergens anders terecht kunnen, valt er misschien te praten. Maar we moeten er niet aan denken dat het IJmeer slachtoffer wordt van de Nederlands bouwlobby, met bewindslieden die roepen dat dit de enige manier is om ‘de Nederlandse concurrentiepositie’ te redden.

Dat intussen de natuur in het IJmeer moet worden gered, staat overigens als een paal boven het IJsselmeerwater. Daarmee moeten we niet wachten op de Toekomstvisie, we moeten er meteen mee aan de slag.

Peter van Lonkhuyzen: Linker #129, het partijblad van GroenLinks Amsterdam.

 

Gepost door Tess Jungblut op Monday, 05 February 2007

Share |

PolitiekZBPermalink




Commenting is not available in this channel entry.

Terug naar de hoofdpagina

Zoeken

geavanceerd zoeken

RSS:

kopieer deze link in uw rss nieuws-tikker

Contact
Wie zijn wij?
Voorpagina
Politiek
Agenda
Cafe
Columns

Agenda

11 juli 2008 Yacht en Robodocks
17-8-2008 Spektakel op IJburg
17-6-2008 Miracle Fortress live
5de Iftar Thema: sexuele diversiteit en religie Iftar/Debat
6de Iftar bij Assadaaka (Open Huis)
7de IFTAR BIJ ASSADAAKA 2008 - Brede viering Internationale Dag voor de Vrede, 21 september 2008
2/10/2008 Dag van de geweldloosheid
Gratis advocatenspreekuur voor mensen met een minimumuitkering

Recent Commentaar

Van saibismalgand 'Kerst- en nieuwjaarsgroet 2015'.
Van Oxipienia 'Britse homo's roepen op tot boycot Heinz'.
Van EnvebyembobrE 'Opening proeftuin kazerne Victor'.
Van lpzywe 'Dialoog ontbijt over/met Migranten ouderen en hun geliefden.'.
Van ztcrkdn 'Migranten en ouderenzorg in Nederland'.
Van cskvmuydgk 'Brugerbouwer Abdelkader El Mesri'.
Van cavrbptlolu 'Gelijke kansen in Marokko'.
Van pklkra 'Steun voor Elkaar Hartog brood donatie'.
Van fkfkyalwc 'Steun voor Elkaar Hartog brood donatie'.
Van eclvrjmc 'Bewustwording medische Ethiek'.

Recente artikelen

Het doek valt, aplaus voor u
De 12de Dag van de Dialoog Assadaaka Community
Red de SumatraSchotel
Behoud lijn 22 voor de Indische buurt!
Bouwplannen velden Zeeburgia van de baan
Bejaarde Oost dood na extreem geweld
Asscher als enige tegen aanleg IJburg 2
Geen fiets in lijn 26 naar IJburg in de spits
Amsterdam moet stadsdelen afschaffen
Flevoparkbad geannexeerd door camping Zeeburg

Maandelijkse Archieven

October 2013
August 2013
September 2012
August 2012
July 2012
June 2012
May 2012
April 2012
March 2012
February 2012
January 2012
December 2011
November 2011
October 2011
September 2011
August 2011
July 2011
June 2011
May 2011
April 2011
March 2011
February 2011
January 2011
December 2010
November 2010
October 2010
September 2010
August 2010
July 2010
June 2010
May 2010
April 2010
March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009
June 2009
May 2009
April 2009
March 2009
February 2009
January 2009
December 2008
November 2008
October 2008
September 2008
August 2008
July 2008
June 2008
May 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
July 2006
June 2006
May 2006
April 2006
March 2006
February 2006

Nieuwssites

Persoonlijke Sites

Overheid

Lokale Partijen

Syndicate