Midden in de Duitse hoofdstad is gisteren een kolossaal spoorwegknooppunt geopend, het nieuwe Hauptbahnhof of nieuwe centraal station. Het gaat daarbij om een enorme constructie waar een noord-zuidverbinding onder spoorwegen van oost naar west door gaat, en om het nieuwe stationsgebouw van de architekt Meinhard von Gerkan.
Hij is echter ??n van de weinigen die niet in een feeststemming is, want de autoriteiten hebben om kosten te besparen hier en daar beknibbeld tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Von Gerkan eiste vrijdag, voor de opening door bondskanselier Merkel, in de S?ddeutsche Zeitung dat de regering de aan zijn ontwerp aangerichte schade laat herstellen.
Het is waarschijnlijk aan dovemansoren gericht. De chef van de Duitse Spoorwegen Hartmut Mehrdorn beklemtoonde in een ander blad dat de Hauptbahnhof tenslotte een station is en geen kathedraal. Toch heeft de bijvoorbeeld driehonderd lange hal- en dakconstructie in de oost-westrichting wel wat weg van een kathedraal. Het stationscomplex kostte 700 miljoen euro.
Voor de bouw van dit grootste en modernste spoorwegknooppunt van Europa moest de bedding van de nabijgelegen rivier de Spree een beetje opschuiven.
De Deutsche Bahn (DB) hoopt vanaf de ingang van de nieuwe dienstregeling op 28 mei in het nieuwe station gemiddeld 300.000 passagiers per dag door de tunnels, treinen en liften te sluizen.
Bron: ANP.