homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

Goede samenwerking met de Hulpverlening.

xxczVandaan gingen we in gesprek over het contact tussen hulpverleners en hulp-belanghebbenden (hulpbehoevende en naasten), waarbij wederzijds begrip en communicatie op gelijkwaardig respect essentieel is voor een goed zorgproduct. Vaak weten de naasten bijvoorbeeld hoe het werkelijk gaat met een hulpbehoevende bijvoorbeeld en wat er ontbreekt of mat er mis ging. Het is ook emotioneel belangrijk dat naasten gehoord worden en een zekere medische kennis ondersteuning genieten erin.  Zodat er samen met hulpverleners een voor zo ver als mogelijk optimaal zorgproduct wordt geboden. Dhr. El Mesri gaf nog enige tips aangevuld met enige slotopmerkingen van Dhr. Van Hoek welke we onderstaande samengevat weergeven. Voor de volledige redevoering verwijzen we naar de bijlage.

Belangrijk is dat de communicatie met zorgverleners zo vroeg mogelijk tot stand komt, waarbij er op de eerste plaats een centraal aangestelde hulpverlener aangewezen moet zijn (casemanager) voor dossier beheer en communicatie, zodat er geen aspecten gemist worden en zaken langs elkaar heen gaan. Om dit te bewerkstelligen moe je dat duidelijk aangeven, dat je als naasten behoefte (en ook toestemming voor) hebt.

ZIE DE HULPVERLENER NIET ALS ‘TEGENSTANDER’, maar als gezamenlijk leidend teamgenoot in de aangeboden hulpverlening. Neem je eigen rol als familielid serieus, gelet de hulpverleners is hier de professional, maar de naaste is vaak het beste geïnformeerd over hoe het werkelijk gaat met iemand. Spreek hier ook als naasten over met de hulpverlening, en als deze kwaliteit van samenwerking niet wordt ervaren, praat er dan over op basis van gelijkwaardigheid, want de familie speelt een even belangrijke rol in een goed zorgproduct. Wacht hier niet te lang mee, zodat er geen ruis ontstaat.

Bereid een gesprek altijd goed voor, zoek informatie op internet op over een aandoening, niet alleen medisch maar ook informatie die geboden wordt op sites van lotgenoten. Maak notities van een gesprek, zodat je geen belangrijke dingen vergeet die opgemerkt waren in het gesprek. Vergeet niet te vragen om niet-persoonsgebonden informatie over het omgaan met bepaalde ziekte symptomen.

NEEM GERUST EEN ACTIEVE HOUDING in het gesprek, want meedenken als familie wordt serieus genomen. Is iets niet duidelijk, bent u niet voldoende geïnformeerd of begreep u iets niet, vraag dan meteen om een verduidelijking; en vraag gerust na hoe in de ogen van de hulpverlener een samenwerking verbeterd kan worden. Geef ook aan als jezelf of als je als familie behoefte hebt aan ondersteuning, want het is belangrijk dat de familie zich voldoende gesteund voelt. Vaak is er veel aandacht voor de hulpbelanghebbende ontvanger, maar de aandacht voor naasten kan hier ‘niet bij in zijn berekend’. LEG ALLES OP MAIL VAST in gespreksbevestiging wat in contact met hulpverlening werd besproken (uitleg, behandelplan, calamiteitenplan etc.), hiermee kunt dingen eens terug lezen.

VERGEET NIET TE VRAGEN OM EEN NOODPLAN-INSTRUCTIE, want in geval van nood of crisis is de kans groot dat er geen hulpverlener aanwezig is; vaak gebeuren dingen ook buiten kantoortijden. Op zo’n moment is de aanwezige naaste de direct aangewezen persoon voor een eerste hulpverlening. Bovenstaande weergegeven tips uit de presentatie gelden ook in negatieve contactsituaties juist om een impasse te doorbreken. Zie de hulpverlener niet als uw vijand maar juist als uw professionele zorgpartner. Dit is ook om letselschade conflictsituaties preventief te vermijden. Fouten maken is menselijk, fouten verzwijgen is onmenselijk. Een goede communicatie in wederzijds respect en begrip is de basis voor een effectief best mogelijke zorgproduct binnen bepaalde omstandigheden. Het is van vitaal belang om een goede huisarts te hebben, waar een vertrouwensband mee is, want deze persoon kan juist ook als intermediair in kwesties bijstaan met informatie en doorverwijzingen 2nd opinion vraag. Kortom een goede samenwerking is voor alle betrokkenen in het zorgproduct belangrijk om voor zover mogelijk haalbaar relatief de best mogelijke (naaste) zorg te kunnen bieden.

Verslag 06-12-2019. Door Siegfried van Hoek.

http://www.assadaaka.nl of .(JavaScript must be enabled to view this email address) of .(JavaScript must be enabled to view this email address)

vv0

nb90

Gepost door ahmed op Friday, 06 December 2019
Share |
Cafe • (0) CommentaarPermalink



In verband met hevige spamoverlast is het alleen mogelijk om te reageren als lid. Lid worden kan via deze link of de knop bovenaan de pagina. Inloggen kan door hier te klikken Lidmaatschap is vrij van spam en nieuwsbrieven. Onze excuses voor het ongemak.


Terug naar de hoofdpagina

Zoeken


geavanceerd zoeken

Contact
Wie zijn wij?
Voorpagina
Politiek
Agenda
Cafe
Columns
Dossiers

Agenda

11 juli 2008 Yacht en Robodocks
17-8-2008 Spektakel op IJburg
17-6-2008 Miracle Fortress live
5de Iftar Thema: sexuele diversiteit en religie Iftar/Debat
6de Iftar bij Assadaaka (Open Huis)
7de IFTAR BIJ ASSADAAKA 2008 - Brede viering Internationale Dag voor de Vrede, 21 september 2008
2/10/2008 Dag van de geweldloosheid
Gratis advocatenspreekuur voor mensen met een minimumuitkering

Recent Commentaar

Van saibismalgand 'Kerst- en nieuwjaarsgroet 2015'.
Van lpzywe 'Dialoog ontbijt over/met Migranten ouderen en hun geliefden.'.
Van ztcrkdn 'Migranten en ouderenzorg in Nederland'.
Van eclvrjmc 'Bewustwording medische Ethiek'.
Van wfupyjkqlio 'Week van Respect'.
Van ocbnrtjie 'Amsterdam Openspreekuren: NMI - Nederlands Migratie Instituut'.
Van aoeqyfcb '“Een gratis dagje onder de Marokkaanse zon: Dit is jouw kans!”'.
Van ofdyeerkdo 'Uitnodigin​g slotconfer​entie woensdag 11 juni 18.30-21.3​0 uur Jezelf kunnen zijn'.
Van klrkatdp 'Workshop ‘Naambordjes maken’'.
Van ftutawd 'Ik geloof nog steeds voor vrede in de wereld!'.

Maandelijkse Archieven

October 2013
August 2013
September 2012
August 2012
July 2012
June 2012
May 2012
April 2012
March 2012
February 2012
January 2012
December 2011
November 2011
October 2011
September 2011
August 2011
July 2011
June 2011
May 2011
April 2011
March 2011
February 2011
January 2011
December 2010
November 2010
October 2010
September 2010
August 2010
July 2010
June 2010
May 2010
April 2010
March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009
June 2009
May 2009
April 2009
March 2009
February 2009
January 2009
December 2008
November 2008
October 2008
September 2008
August 2008
July 2008
June 2008
May 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
July 2006
June 2006
May 2006
April 2006
March 2006
February 2006

Recente artikelen

Het doek valt, aplaus voor u
Verkiezingsbijeenkomst in Amsterdam op donderdag 25 april 2024
Suikerfeest op 14 april bij Assadaaka Community
Assadaaka Community Vrijheidsmaaltijd
Assadaaka Community Stille Tocht en Herdenking