‘Mogelijk einde aan vrouwenfiets’
De in Nederland bijzonder populaire damesfiets zou weleens aan zijn laatste jaren bezig kunnen zijn. Het Nederlands Dagblad meldt dat Kees Bakker van de Nederlandse Fietsersbond pleit voor afschaffing. De lage instap is volgens hem onnodig geworden.
De fiets voor vrouwen is ooit bedacht omdat veel vrouwen vroeger rokken droegen die op de stang zouden hangen. Die tijd is voorbij, denkt de bond. “Veel vrouwen weten niet meer wat de boven- en onderkant van een rok is. Ze dragen er nooit een.”
Bakker deed zijn uitspraken in het blad Vogelvrije Fietser. Hij denkt dat de vrouwenfiets alleen handig is voor ouderen en mensen met kinderen. Tegenwoordig wordt de traditionele opoefiets veel gebruikt door studenten.
Veel rijwielmakers roepen al jaren dat vrouwen beter een fiets met een stang kunnen nemen. De Utrechtse rijwielmaker Groenewegen in het ND: “Vrouwen zijn vaak toch al banger uitgevallen dan mannen en als een fiets met een lage instap eerder zwabbert, voelt dat onveilig en durven ze niet meer zo hard.”
Groenewegen kwam ook nog met enkele andere bijzondere feiten op de proppen. “Bij vrouwen slijten de remmen het hardst. Bij mannen de ketting en het tandwiel.” Vrouwen blijken minder uit te geven voor hun rijwiel. ” Zevenhonderd tot elfhonderd euro, dan houdt het meestal wel op.”
Bron: Nu.nl.
Gepost door
Jan Hollander op Thursday, 18 September 2008
Cafe •
(6)
Commentaar •
Permalink
Dat krijg je met die emancipatie.
Reactie #1, gepost door: Jan Hollander op: 09/18 om 06:14 PM
Lijkt me meer een gebrek aan inlevingsvermogen. Er zijn flink wat mensen die weliswaar kunnen fietsen, maar liever een lage opstapmogelijkheid hebben dan voor hun gezondheid funeste opstapcapriolen danwel -acrobatieken.
Reactie #2, gepost door: marco - Rotterdam op: 09/18 om 06:38 PM
Overigens heb ik het idee dat de kettingen die je tegenwoordig kan kopen tien keer zo hard slijten als de kettingen die ze in de jaren ‘70 standaard aan elke fiets hingen. Sturmey Archer versnellingsnaafassen zijn HOL, maar ik heb nog NOOOOOIT een KROMME AS gezien, terwijl wat ze tegenwoordig monteren op de gemiddelde ATB pure prut is, en de lagering alleen al om die reden ernstig en onherstelbaar beschadigt, en dat betreffen dan massieve assen, waar voornamelijk mee door de stad wordt gescheurd. Die halen dus de leeftijd van tien jaar niet eens, terwijl die apparaten uit de jaren ‘70 met wat likjes goede lagervet en nieuwe banden uitermate goedkoop weer zo goed als nieuw door het leven blijken te kunnen.
NB, met trommelremmen is het soms een goed idee om voor het aandraaien van de asmoeren de rem in te knijpen zodat de remplaat zich centreert en dus de remschoenen optimaal in de trommel kunnen remmen. Remblokjes zijn er ook in verschillende prijsklassen, net als banden, en hoe duurder hoe goedkoper, want ze gaan dan vaak véél langer mee.
Een nadeel van kevlar banden is echter wel dat je vergeet hoe je ook alweer banden moet plakken.
Reactie #3, gepost door: marco - Rotterdam op: 09/18 om 06:49 PM
Oh ja, het Nederlands Dagblad is een uiterst bijbelgordelblad, waar zoals wij ons nog menen te herinneren vooral veel lange rokken gedragen werden door meisjes en vrouwen, mogelijk om hun zwarte kousen te verhullen. Zou dat nu dan aan het verdwijnen zijn?
Reactie #4, gepost door: marco - Rotterdam op: 09/18 om 07:07 PM
Veel rijwielmakers roepen al jaren dat vrouwen beter een fiets met een stang kunnen nemen. De Utrechtse rijwielmaker Groenewegen in het ND: “Vrouwen zijn vaak toch al banger uitgevallen dan mannen en als een fiets met een lage instap eerder zwabbert, voelt dat onveilig en durven ze niet meer zo hard.???
Daar heb je het weer. Makers willen bepalen wat wij moeten kopen en wat moeten fijn vinden. Ik ken in omgeving geen enkele vrouw die een stang wil!
Reactie #5, gepost door:
Tess op: 09/18 om 07:25 PM
Ik heb overigens wel nog een dames Gazellefiets uit ook de jaren ‘70, met een dunnere stang als bovenligger, en ik herken ook het ‘zwabberen’ als je flink op de pedalen gaat staan. Maar dat wordt in ruime mate gecompenseerd door de voorvork en de helling van het balhoofd, wat een betere stuurbeheersing biedt dan destijds de naaste concurrenten. Bovendien is a) het ‘gezwabber’ van het frame nooit uitgemond in defecten aan de fiets, en b) racefietsen van ChroomMolybdeenlegering hebben dat ook, ook al zijn ze herenfietsmodel. Maar bijkomend voordeel is dat als je over kasseien rijdt, dan veert het frame een beetje mee, en als je hard trapt dan volgt de energie ook nog wel. Ik heb overigens met zo’n fiets ooit eens een YAMAHA brommer midscheeps geramd, en ik had niet eens een slag in mijn wiel terwijl betreffende bromfiets met twee personen erop total loss zou zijn. In de natuurkunde heet dat elastische botsing.
NB zelf had ik nogal wat schaafwonden, en mijn fiets had een gescheurde stuurtape en de achterderailleur was wat krom (ratelende ketting).
Reactie #6, gepost door: marco - Rotterdam op: 09/18 om 08:12 PM
Terug naar de hoofdpagina