homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

Romantische reis met de Museumtramlijn, met picknick!

x9Ping, ping! De conducteur van de Electronische Museumtramlijn Amsterdam trok twee maal aan de lederen riem aan het plafond van de ruim 100 jaren oude “Blauwe Amsterdammer”. De tram uit 1928 zette zich krakend en kreunend in beweging vanaf het Haarlemmermeerstation aan de Amstelveense weg/ hoek Havenstraat. De tram zat vol met leden van de Assadaaka Community.

De Assadaaka Community organiseerde een fijn zomers uitje voor haar leden en vrijwilligers. De Elektrische Museumtramlijn rijdt iedere zondag tot en met oktober op de spoorlijn Amsterdam-Zuid naar Bovenkerk en weer retour. De spoorlijn valt onder de Spoorwegwet van 1875, een tram op dit spoor geldt voor de wet als een trein.

De deelnemers waren jong en wat ouder, zij genoten van de heerlijke nostalgische sfeer rond het in volledig originele staat verkerende Haarlemmermeerstation met haar grote hoeveelheden glas in lood en houten banken. Het is een zogeheten kopstation, waar een spoorlijn begint en eindigt, maar niet lang loopt. Aan de achterzijde bevindt zich de keerlus waar de “Blauwe Amsterdammer” gereed stond.

De kinderen keken hun ogen uit. Houten banken, glimmend koperwerk en houten vloeren, dat is weer eens een ander soort tram dan het moderne spul van de collega’s van het Gemeente Vervoer Bedrijf. Een spannend moment was het zwikken van de beugel in Amstelveen, het contactpunt op het dak van de tram moet worden gedraaid conform de rijrichting van het toestel. 

Met een stevig touw draait de conducteur de beugel op het dak een slag, bevestigt het touw aan de buiten zijde weer en de zaak is weer rijvaardig. Tijdens de rit vertelde een tramvrijwilliger over de historie van de 130 jaar oude spoorlijn waar tot 1975 stoomtreinen reden. Door de opkomst van het busverkeer, verdwenen stoomtreinen langzaam van de Haarlemmermeerlijnen.

In vroeger tijden puften de stoomlocomotieven op een breed emplacement achter het Haarlemmermeerstation. Hijgend stonden zij gereed om passagiers naar lang vergeten stationnetjes in de Duinstreek (Katwijk), Bollenstreek (Lisse, Uithoorn, Leiden) of het Groene Hart (Gouda, Woerden) te vervoeren. Tegenwoordig eindigt de spoorlijn in het dorp Bovenkerk, voorbij Amstelveen.

Bij de halte Molenweg passeert een groep zwaaiende racefietsers de Museumtram. Kinderen in tuinen langs de lijn spelen, kijken op en groeten de passerende trams luidruchtig. Tuinders werken langs de spoorlijn in hun moestuinen, hun rijwiel leunt tegen een trampaal van de bovenleiding.

Tijdens de rit wordt gerangeerd naar een zijspoor, de conducteur moet de wissel met een wisselblok omgooien om de railtongen te verleggen. Een ware fitnessoefening, een wisselblok weegt circa 50 kilogram en moet over een zwaartepunt worden bewogen om de rails om te leggen. Een groene “Rotterdammer”komt uit de tegengestelde rijrichting en passeert.

De spoordijk is op veel plaatsen ook een waterkerende dijk voor de achterliggende polder. Bruggen worden genomen en daaronder varen bootjes met kinderen die heerlijk roeiend genieten van hun zomervakantie. Standaard zwaaien de reizigers vrolijk naar deze schepelingen, die daarop weer enthousiast reageren. Een guitige boel!

De deelnemers aan het uitje kregen van de trambestuurder een uitgebreide toelichting op het besturen en het mechaniek in de “cockpit”. Handmatig worden handremmen, voetpedalen, en schakelkasten bedient. In de “Blauwe Amsterdammer”met een voor- en achterbalkon mocht vroeger worden gerookt. Daarbij werden dan de deuren van de coupé gesloten.

Op de balkons kunnen de smeedijzeren hekken worden gesloten, de schuifdeuren geopend. In de coupé kunnen de bovenlichten in het plafond worden geopend. Dat biedt voldoende ventilatie in tropische zomerdagen in COVID tijd. Alle preventieve maatregelen voor het openbaar vervoer zijn ook van toepassing in de Museumtram, is immers een door de regering erkend railbedrijf.

Op de terugreis werd uitgestapt bij de halte Amsterdamsche Bosch. De reizigers brachten brood, fruit, salades en lekkers mee voor de picknick in het Bosch. Onder het schaduwrijke geboomte werd de lunch uitgebreid gebruikt en werd er heerlijk ontspannen gekletst. Welk een zomers genieten.

Een wandeling volgt langs een deel van de Bosch Baan, de Olympische roeibaan die gedurende de jaren dertig van de voorbije eeuw met mensenhand werd uitgegraven. Het gehele Bosch werd geplant en aangelegd door dwangarbeiders; men kreeg in die dagen geen uitkering (de Steun, genaamd) wanneer men zich niet liet dwingen tot dit zware werk.

De Bosch Baan in onze dagen is een ware lust voor het oog, omgeven door de waterrijke natuur en bevaren door roeiende studenten. Op het terras aan de Bosch Baan werd een fijn verfrissend ijsje genoten. Een jongen postte bij de halte om op tijd de museumtram weer te kunnen nemen terug naar Amsterdam-Zuid.

Opnieuw Ping, ping! Deze maal kondigde zich de Weense tram aan voor de terugreis. Na eerder drie trams te hebben laten passeren (dienregeling, rit om het half uur) was het tijd voor de retour-rit. De papieren tramkaartjes werden aan de conducteur gepresenteerd en voor de ogen van de kinderen werden er echte gaatjes in geknipt. Een spannend moment.

Bij de halte Karperweg steeg het gezelschap uit voor een bezoek aan de remise en de verzameling geparkeerde antieke trams van de Museumtramlijn. Op een spoor herkenden de kinderen de knallend gele sneeuwschuiver uit het Wenen van 1913, waarmee het Amsterdamse tramnet nog afgelopen februari 2021 ijs- en sneeuwvrij werd geschoven door de vrijwilligers van het museum onder het toeziend oog van de AT5 camera’s en gejuich van omwonenden.

De “Prager” uit Tsechië werd van binnen en buiten zorgvuldig geïnspecteerd, ook een beige kleurige tram uit Groningen viel op (maar daar rijden toch helemaal geen trams?!!). In een hoek van het depot staat de meest recente schenking van het Gemeente Vervoer Bedrijf. Die komt over tien jaar in bedrijf bij het museum, maar is nu in de mottenballen geplaatst.

De heerlijke zomerse excursie werd afgesloten met een bezoek aan de museumwinkel in het Haarlemmermeerstation. Snuffelen in de vele boeken over trams, modeltrammetjes en een winkel waar je nog echt met contant geld kunt betalen. Een dag vol historische informatie, nostalgie, romantiek en een heerlijk zomers samen genieten!

Alle reden voor dankbaarheid aan het Trammuseum die de fantastische dag medemogelijk maakte door de ritten met forse korting aan te bieden aan de Assadaaka rezigers, op verzoek van de geestelijk verzorger.

Met nieuwe energie en een groot gevoel van dankbaar genieten ging een ieder huiswaards

Door: Rabbijn Simon Bornstein, geestelijk verzorger van Assadaaka

x8

x7

x6

x5

Gepost door ahmed op Monday, 19 July 2021
Share |
Cafe • (0) CommentaarPermalink



In verband met hevige spamoverlast is het alleen mogelijk om te reageren als lid. Lid worden kan via deze link of de knop bovenaan de pagina. Inloggen kan door hier te klikken Lidmaatschap is vrij van spam en nieuwsbrieven. Onze excuses voor het ongemak.


Terug naar de hoofdpagina

Zoeken


geavanceerd zoeken

Contact
Wie zijn wij?
Voorpagina
Politiek
Agenda
Cafe
Columns
Dossiers

Agenda

11 juli 2008 Yacht en Robodocks
17-8-2008 Spektakel op IJburg
17-6-2008 Miracle Fortress live
5de Iftar Thema: sexuele diversiteit en religie Iftar/Debat
6de Iftar bij Assadaaka (Open Huis)
7de IFTAR BIJ ASSADAAKA 2008 - Brede viering Internationale Dag voor de Vrede, 21 september 2008
2/10/2008 Dag van de geweldloosheid
Gratis advocatenspreekuur voor mensen met een minimumuitkering

Recent Commentaar

Van saibismalgand 'Kerst- en nieuwjaarsgroet 2015'.
Van lpzywe 'Dialoog ontbijt over/met Migranten ouderen en hun geliefden.'.
Van ztcrkdn 'Migranten en ouderenzorg in Nederland'.
Van eclvrjmc 'Bewustwording medische Ethiek'.
Van wfupyjkqlio 'Week van Respect'.
Van ocbnrtjie 'Amsterdam Openspreekuren: NMI - Nederlands Migratie Instituut'.
Van aoeqyfcb '“Een gratis dagje onder de Marokkaanse zon: Dit is jouw kans!”'.
Van ofdyeerkdo 'Uitnodigin​g slotconfer​entie woensdag 11 juni 18.30-21.3​0 uur Jezelf kunnen zijn'.
Van klrkatdp 'Workshop ‘Naambordjes maken’'.
Van ftutawd 'Ik geloof nog steeds voor vrede in de wereld!'.

Maandelijkse Archieven

October 2013
August 2013
September 2012
August 2012
July 2012
June 2012
May 2012
April 2012
March 2012
February 2012
January 2012
December 2011
November 2011
October 2011
September 2011
August 2011
July 2011
June 2011
May 2011
April 2011
March 2011
February 2011
January 2011
December 2010
November 2010
October 2010
September 2010
August 2010
July 2010
June 2010
May 2010
April 2010
March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009
June 2009
May 2009
April 2009
March 2009
February 2009
January 2009
December 2008
November 2008
October 2008
September 2008
August 2008
July 2008
June 2008
May 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
July 2006
June 2006
May 2006
April 2006
March 2006
February 2006

Recente artikelen

Het doek valt, aplaus voor u
Verkiezingsbijeenkomst in Amsterdam op donderdag 25 april 2024
Suikerfeest op 14 april bij Assadaaka Community
Assadaaka Community Vrijheidsmaaltijd
Assadaaka Community Stille Tocht en Herdenking