homeVoorpagina whoisWie zijn wij? penZelf schrijven boeiHelp pijlLog in penRegistreer

Slavernijverleden ten toon in het Rijksmuseum

cv54Het Nederlandse slavernijverleden wordt momenteel in het Rijksmuseum uitgebreid ten toon gesteld. Stadspashouders konden in de maand juni de exhibitie gratis bezoeken. Op zondag morgen 27 juni 2021 bracht een groep bezoekers van de Assadaaka Community een bezoek aan het Rijksmuseum om zich te verdiepen in het Nederlandse verleden van de (internationale) mensenhandel, waarvan de gevolgen tot heden voelbaar en zichtbaar zijn.

Ondanks het afschaffen van de plicht tot het dragen van mondkapjes, zijn ook nu nog preventieve maatregelen van kracht in de museumwereld. Het Rijksmuseum hanteert ‘time-slotes’, men moet dus een afspraak maken voor een museumbezoek. Alcohol om de handen te ontsmetten bij de toegang. Niet teveel bezoekers te zelfder tijd naar binnen en een maximum aantal personen per zaal om besmetting met COVID tegen te gaan.

Wie eenmaal binnen is wordt professioneel en plezierig wegwijs gemaakt door het museumpersoneel. Jassen en tassen werden ter bewaring bij de garderobe ingeleverd, nog snel een toiletbezoek. En op naar de tentoonstelling op de eerste etage.

Na het bestijgen van de traptreden, vangt de tentoonstelling aan met een serieplantageklokken. Deze klokken gaven dagelijks de begin en eind tijden aan van de werkdagen van slaven op de plantages in de voormalige kolonie Suriname. Er hangen vijf van dergelijke klokken in het trappenhuis.

De tentoonstelling zelf kent tien verhaallijnen. Namelijk de levensverhalen van slaven, slaveneigenaren en abolutionisten. In de eerste zaal staat een voetenboeisysteem opgesteld. Bestaande uit twee zware houten balken, forse stalen ketenen met losse sloten. Tussen de balken werden de benen van slaven geklemd, waardoor dezen gedwongen werden op de grond gezeten te zijn, geen ontsnappen meer mogelijk. Een waar martelwerktuig.

In de tentoonstelling ontbreken andere martelwerktuigen als zweepjes, muilperen, schandpalen en meer. De ene voetenboei zegt feitelijk alles over de dwang en onvrijwilligheid welke met slavernij en uitbuiting samen gingen.

Een andere zaal omvat een kunstwerk met afgezaagde olie-jerrycans die zo opgesteld zijn, dat zij een indeling van een slavenschip uitbeelden. De Jerrycans zijn zo geplaatst als mensen zouden konden zijn vervoerd in de ruimen van Nederlandse slavenschepen.

Informatie omtrent slavenschepen is schaars voor handen. Uit scheepsbouwkundig onderzoek naar de scheepsmodellen in de collectie van het Rijksmuseum is gebleken, dat slaventransportschepen zo gebouwd werden, dat hun ruimen dieper en breder onder de zeespiegel gerealiseerd werden om zo een maximaal aantal personen per transport te kunnen vervoeren.

Het ontbrak aan boord aan sanitaire voorzieningen voor de slaven. De stank van uitwerpselen en braaksel in de ruimen moet ondragelijk geweest zijn. Feitelijk stellen de samenstellers van de tentoonstelling dat er slechts één originele afbeelding bewaard is gebleven van een Brits slavenschip waarop in beeld gebracht wordt hoe slaven door de Britten op hun schepen werden vervoerd van Afrikaanse havens naar de Nieuwe Wereld en Azië.

De Nederlandse handel in mensen ving aan onder de Verenigde Oost-Indische Compagnie opm de Banka-eilanden in het huidige Indoneseë waar Jan Pieterszoon Coen de bevolking deels of compleet vermoorde om de handel en teelt in Nootmuskaatnoten af te dwingen conform de prijzen en voorwaarden zoals de VOC in Batavia oplegde.

Tot slaaf gemaakten werden naar de eilanden vervoerd en te werk gesteld als slaven. Hierbij ging het om Aziatische personen afkomstig van andere Indische eilanden. In wat latere periodes werden andere slaven door de VOC naar Nederlands-Indië aangevoerd. Afrikaanse slaven van de westelijke en oostelijke Afrikaanse kusten, evenals slaven uit India,

Indiërs, die door gewapende overvallen op dorpen langs de Gangesrivier door de VOC tot slaaf werden gemaakt en onvrijwillig van hun geboortegronden werden ontvoerd naar Batavia. Veel van deze slaven kregen nieuwe Nederlandse namen, waaronder de naam Van Bengalen. Het is voor de eerste maal dat in een Nederlands museum de Aziatische slavenhandel wordt getoond.

Vanuit west Afrika is het bekend dat Nederlanders slaven wierven en deze naar Nederlands-Indië overbrachten om te werk gesteld te worden. Door de Indische bevolking werden zij ‘zwarte Hollanders’ genoemd. De zwarte slaven dienden onder anderen in de koloniale krijgsmacht als soldaten en waren daardoor onvrijwillig mede verantwoordelijk voor de landsverdediging, openbare orde en militaire onderdrukking van de bevolking in Nederlands-Indië.

In Suriname werkten veel slaven op Suikerplantages onder een brandende tropenzon gedurende lage werkdagen. De eerste slaven werden door de Nederlanders gemaakt onder de inheemse Indianenstammen zoals de Arawakken.

Later werden de Indianen vervangen door Afrikaanse en Aziatische slaven uit India en Indonesië. Na de afschaffing van de slavernij in 1873 werden de slaven vervangen door loonslaven afkomstig van Java en uit Brits-India: de Javanen en de Koelies.

Zij werden in een afhankelijke economische positie geplaatst, compleet afhankelijk van de wurgcontracten met de werkgevers. Voormalige slaven verkeerden na 1873 in een vergelijkbare maatschappelijke positie. Arbeidsmarktdiscriminatie was een actief beleid van de koloniale overheid. De gevolgen van dit beleid moeten ook nu 148 jaar na de afschaffing van de slavernij nog steeds worden aangepakt.

In Nederland zelf was geen slavernij zoals in de overzeesche rijksdelen. Slavernij hoorde niet bij een christelijke samenleving als die in Nederland. Een slaaf die van scheep ging in een Nederlandse haven was in theorie een vrij mens na eerste voert op Nederlandse bodem te hebben gezet.

Onvrijheid voor slaven kon ver gaan. Een slaaf droeg een speciale halsband van goud met daarop het wapen van het Huis van Nassau. Als een hondenband werd de halsband in de collectie van het Rijksmuseum een eeuw terug opgenomen. Uit onderzoek blijkt het mogelijk een halsband van een tot slaaf gemaakt mens te zijn geweest,

De tentoonstelling omvat verder een reeks vonnissen van rechtszaken tegen al dan niet gevluchte slaven of tegen slaven die verzet hadden geboden tegen hu ‘eigenaren’. Straffen waren soms uiterst wreed: brandmerken, radbraken, zweepslagen, aan de armen aan een boom worden opgehangen, of een vrouwenborst die werd afgesneden.

Eén zaal toont verschillende figuren die slavenopstanden veroorzaakten op Curaçao en Sint Maarten. Handelsknooppunten van de internationale mensenhandel door de Nederlanders. Tot slot worden de originele Koninklijke Besluiten getoond van de afschaffing van de slavernij in Nederlands-Indië en de West.

Bezoekers kunnen op hout, in klei, of op doek hun gevoelens weergeven, welke vervolgens worden aangebracht op installaties bij de uitgang van de tentoonstelling. Het bezoek werd afgesloten met een kopje thee op een naburig terras waarna een ieder huiswaarts toog.

Het bezoek aan de tentoonstelling had als doel de bezoekers van Assadaaka te informeren omtrent de geschiedenis van Nederland. Het museumbezoek was tevens een uitmuntende voorbereiding op de Keti Koti Dialooglunch bij Assadaaka tussen 11 en 12.30 uur op vrijdag 02 juli 2021!

Door: Rabbijn Simon Bornstein, geestelijk verzorger van de Assadaaka Community

vyu1

mui8

Gepost door ahmed op Tuesday, 29 June 2021
Share |
Cafe • (0) CommentaarPermalink



In verband met hevige spamoverlast is het alleen mogelijk om te reageren als lid. Lid worden kan via deze link of de knop bovenaan de pagina. Inloggen kan door hier te klikken Lidmaatschap is vrij van spam en nieuwsbrieven. Onze excuses voor het ongemak.


Terug naar de hoofdpagina

Zoeken


geavanceerd zoeken

Contact
Wie zijn wij?
Voorpagina
Politiek
Agenda
Cafe
Columns
Dossiers

Agenda

11 juli 2008 Yacht en Robodocks
17-8-2008 Spektakel op IJburg
17-6-2008 Miracle Fortress live
5de Iftar Thema: sexuele diversiteit en religie Iftar/Debat
6de Iftar bij Assadaaka (Open Huis)
7de IFTAR BIJ ASSADAAKA 2008 - Brede viering Internationale Dag voor de Vrede, 21 september 2008
2/10/2008 Dag van de geweldloosheid
Gratis advocatenspreekuur voor mensen met een minimumuitkering

Recent Commentaar

Van saibismalgand 'Kerst- en nieuwjaarsgroet 2015'.
Van lpzywe 'Dialoog ontbijt over/met Migranten ouderen en hun geliefden.'.
Van ztcrkdn 'Migranten en ouderenzorg in Nederland'.
Van eclvrjmc 'Bewustwording medische Ethiek'.
Van wfupyjkqlio 'Week van Respect'.
Van ocbnrtjie 'Amsterdam Openspreekuren: NMI - Nederlands Migratie Instituut'.
Van aoeqyfcb '“Een gratis dagje onder de Marokkaanse zon: Dit is jouw kans!”'.
Van ofdyeerkdo 'Uitnodigin​g slotconfer​entie woensdag 11 juni 18.30-21.3​0 uur Jezelf kunnen zijn'.
Van klrkatdp 'Workshop ‘Naambordjes maken’'.
Van ftutawd 'Ik geloof nog steeds voor vrede in de wereld!'.

Maandelijkse Archieven

October 2013
August 2013
September 2012
August 2012
July 2012
June 2012
May 2012
April 2012
March 2012
February 2012
January 2012
December 2011
November 2011
October 2011
September 2011
August 2011
July 2011
June 2011
May 2011
April 2011
March 2011
February 2011
January 2011
December 2010
November 2010
October 2010
September 2010
August 2010
July 2010
June 2010
May 2010
April 2010
March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009
June 2009
May 2009
April 2009
March 2009
February 2009
January 2009
December 2008
November 2008
October 2008
September 2008
August 2008
July 2008
June 2008
May 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
July 2006
June 2006
May 2006
April 2006
March 2006
February 2006

Recente artikelen

Het doek valt, aplaus voor u
Uitnodiging - Buurt Iftar 2024 bij Assadaaka Community
De Pesach bij Assadaaka Community
Leren, Dialoog over - (zelfredzaamheid)
`23 MAART, INTERNATIONALE DAG TEGEN RACISME´