Hierbij een verslag van de thema - bijeenkomst “Groen onderwijs biedt veel kansen!” die gehouden werd in centrum Ruma Khami op 7 februari j.l. bij Assadaaka.
Verslag
Themabijeenkomst voor ouders ‘Groen onderwijs biedt kansen’
Amsterdam, 7 februari 2012
Achtergrond Kies Kleur in Groen
Kies Kleur in Groen is een gemeenschappelijk actieplan van het groene onderwijs en richt zich op de versterking van culturele diversiteit binnen het onderwijs. Kies Kleur in Groen wordt ondersteund door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. FORUM, Instituut voor Multiculturele Vraagstukken, is een samenwerkingspartner binnen Kies Kleur in Groen. De themabijeenkomst ‘Groen onderwijs biedt kansen’ is een onderdeel van Kies Kleur in Groen en richt zich op het informeren van ouders over de opleidings- en beroepsmogelijkheden voor hun kinderen in de groene sector. Doel is o.a. om de instroom in groen onderwijs te bevorderen van deelnemers vanuit verschillende culturele achtergronden.
De themabijeenkomst
Ondanks het barre winterweer met sneeuw zijn zo’n twintig ouders bij de multiculturele vereniging Assadaaka in Amsterdam Oost samengekomen om te weten te komen over groen onderwijs, kennis op te doen over de beroepsmogelijkheden, inzicht te krijgen in het belang van een goede school- en beroepskeuze en ervaringen en meningen met andere ouders te delen.
De voorzitter, dhr. Ahmed El Mesri, heet een ieder welkom en zegt dat hij zelf enthousiast werd toen hij hoorde over de talloze mogelijkheden voor leerlingen op groene scholen.
Hij is verheugd dat deze informatie vanavond wordt gedeeld met de aanwezige ouders van de achterban van Assadaaka.
Forum verzorgt de voorlichting vanavond aan de hand van een powerpoint presentatie.
Allereerst wordt stilgestaan bij beelden die vaak leven over groen onderwijs. Het groen onderwijs blijkt onbekend bij de ouders. Bij de meesten komt een klassiek beeld op van hard werken op het land, in de kou en regen. Agrarisch werk is iets wat opa deed in het land van herkomst, zeggen een aantal aanwezigen. Anderen vragen zich af of het niet een teruggang is naar vroeger, zij zijn tot slot naar Nederland gekomen om het beter te hebben voor hun kinderen en de toekomstige generaties.
Er wordt nader ingegaan op de inhoud van groen onderwijs en waarin het overeenkomt en verschilt met regulier VO en MBO. De meeste ouders vinden het Nederlands Onderwijsstelsel ingewikkeld en daarom volgt allereerst een korte, algemene uitleg over de inrichting hiervan. De ouders zijn verrast door de brede scala van opleidingen binnen het groene onderwijs. Wat hen verder aanspreekt is dat er sprake is van kleine, veilige scholen met betrokken docenten en veel aandacht voor de leerling. Het feit dat er groen vervolgonderwijs mogelijk is (MBO, HBO en WO) en de vele beroeps- en carrièremogelijkheden in de groene sector maakt deze keuze erg interessant. De ouders zijn onder de indruk dat een leerling zowel een eigen bedrijf kan opzetten als werken bij een werkgever. Verder wordt ook benadrukt dat de groene sector groeit, zelfs in deze economisch moeilijke tijd. Er zijn zelfs carrièremogelijkheden voor jongeren met ambities voor een internationale carrière.
Aan de hand van twee korte introductiefilms krijgen ouders een indruk uit de praktijk van een ondernemer (de Groenstylist) en een leidinggevende (manager tuincentrum).
De voorlichting maakt een diepe indruk bij de ouders. Zij zeggen niet te hebben gerealiseerd dat er zoveel mogelijkheden waren in de groene sector. De ouders zijn blij met de opgedane kennis over groene scholen en de mogelijkheden in groene sector.
De open dagen van groene scholen in Amsterdam zijn bekend gemaakt en enkele ouders willen nu zeker een kijkje nemen met hun kind op deze school. Eén ouder wil graag zelf werkervaring opdoen op een groene school, zij gaat een afspraak maken om te horen of zij kan meedraaien op een groene school.
De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun komst. Na afloop is er een informeel samenzijn waarbij de ouders van de gelegenheid gebruik maken om één op één vragen te stellen over hun kind en de groene schoolkeuze. Met de informatiefolders in de tas begeven de ouders zich in de sneeuw weer naar huis.