Op 24 februari organiseert Assadaaka Community een bijeenkomst met een thema voorkom een identiteitscrisis.
Stel, je vraagt een gast, een medewerker, een leverancier, je manager en een voorbijganger wat het verhaal is achter jouw horecabedrijf. Zou iedereen dan hetzelfde antwoorden?
Als de perceptie van anderen over jouw horecabedrijf afwijkt van hoe jij je bedrijf ziet, is het onwaarschijnlijk dat je de gewenste doelgroep aantrekt.
Natuurlijk wil je graag dat iedereen begrijpt waar je horecabedrijf voor staat. Deze bedrijfsidentiteit komt voort uit je visie, missie en kernwaarden. Die identiteit kun je vertalen naar je bedrijfscultuur, branding en concept. En die geef je weer handen en voeten met je uitstraling, je team, het assortiment, serviceniveau, huisstijl, in- en exterieur van je bedrijf. Én met je interne en externe communicatie en marketing. Je on- en offline presentatie van je bedrijf moet als een geheel herkenbaar zijn.
Zo smelten het fysieke bedrijf en je gedachtengoed samen, waardoor iedereen exact weet wat je bedoelt en waar je voor staat.
Dit is nogal een kluif en voordat je het weet ben je het overzicht kwijt en zit je in een identiteitscrisis.
Hoe signaleer je dat een identiteitscrisis nabij is:
• Jouw bedrijf speelt geen relevante rol in jouw omgeving
• Jij en je teamleden zijn onzeker over iets in je bedrijf. Zoals je interieur, uitstraling, kwaliteit, service, marketing of communicatie over je bedrijf.
• Je bent bezorgd dat bloggers, de media of gasten negatief over je horecabedrijf zullen schrijven, omdat je ergens kwetsbaar bent
• Je hebt geen duidelijk doel met je bedrijf en het is niet helder waar je naartoe wilt met je bedrijf
• Jouw bedrijf wordt door gasten weleens verward met een ander (concurrerend) horecabedrijf
• Je horecabedrijf wordt wel eens betiteld als gedateerd
• Jouw horecabedrijf is niet meer concurrerend
• Je hebt twijfels of jij je staande kan houden met al die opkomende trends en ontwikkelingen
• Jouw concept wordt door je omgeving gekopieerd en er gaan teveel horecabedrijven hetzelfde doen
• Je kan de belofte aan je gasten, medewerkers, aandeelhouders niet meer waarmaken
Invloeden van buitenaf
De invloeden van buitenaf op je horecaconcept en bedrijfsvoering zijn groot. Maar op welke factoren moet je dan letten en waar komen die trends en ontwikkelingen vandaan?
• Demografische factoren – zoals bevolkingsgroei, leeftijdsopbouw in jouw regio of gemiddeld inkomen
• Economische factoren – zoals inflatie, groei van de bestedingen, werkloosheid of groei van het toerisme
• Sociaal-Culturele factoren – zoals verandering in levensstijl of in consumentenbehoeften en vrijetijdsbesteding
• Technologische factoren – zoals de verandering van levensstijl door technologie, big data, nieuwe producten en online mogelijkheden
• Ecologische factoren- zoals duurzaamheid, biologisch voedsel, lokaal produceren of milieuvoorschriften
• Politiek-Juridische factoren – zoals de invloed van de overheid op het bedrijfsleven, wet- en regelgeving
Wat : Voorkom een identiteitscrisis
Wanneer : maandag 24 februari
Tijd : 10.00 - 12.00 uur
Waar : Assadaaka Community, Wethouder Verheijhal 1e etage, Polderweg 300, 1093 KP Amsterdam