Burgerjaarverslag 2006

Burgerjaarverslag 2006

Van het stadseelkantoor

Welke activiteiten hebben er in 2006 in Zeeburg plaatsgevonden? Hoe werden bewoners in 2006 betrokken bij de plannen en het beleid van het stadsdeel? Hoeveel klachten en bezwaarschriften zijn er in 2006 ingediend door bewoners en ondernemers in Zeeburg? Dit soort onderwerpen worden behandeld in het Burgerjaarverslag 2006.

Het dagelijks bestuur laat na afloop van elk jaar zien wat er in Zeeburg (IJburg, Oostelijk Havengebied en de Indische Buurt) is gebeurd. Het Burgerjaarverslag behandelt drie hoofdthema?s:

  * dienstverlening
  * participatie
  * openbare ruimte

Een greep uit het Burgerjaarverslag 2006:

Dienstverlening

Het stadsdeel probeert zoveel mogelijk klant- en servicegericht te werken. In 2006 is het publiekscentrum verbouwd. Dit was nodig om aan de groeiende vraag naar bijvoorbeeld vergunningen en paspoorten te kunnen voldoen. Het nieuwe publiekscentrum draagt bij aan een goede dienstverlening van het stadsdeel.

De inwoners van Zeeburg worden ge?nformeerd over de ontwikkelingen en activiteiten die in het stadsdeel plaatsvinden. Informatie is te vinden in het Zeeburgjournaal, de Zeeburgkrant, de Wereldwijkrant, de stadsdeelgids, diverse folders en via de website http://www.zeeburg.amsterdam.nl.

Steeds meer Zeeburgers maken gebruik van de digitale dienstverlening. De website van Zeeburg is in 2006 ingrijpend vernieuwd. De site is klantvriendelijker gemaakt.

Participatie

De bestuursstijl van het dagelijkse bestuur is gericht op participatie. Inwoners worden zoveel mogelijk betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van beleid. Ook worden bewoners gestimuleerd om zelf activiteiten te organiseren. Op de idee?nmarkt op IJburg hebben ruim dertig buurtbewoners een goed idee bedacht waarin de thema?s jongeren, ouderen of ontmoeting centraal staan. Een aantal van die idee?n wordt met behulp van het stadsdeel nu uitgevoerd.

Verder hebben bewoners van de 2de Atjehstraat het bewonersinitiatief ‘Onze Straat’ ingediend. Met behulp van het stadsdeel organiseren zij activiteiten om de leefbaarheid in hun straat te vergroten.

Openbare ruimte

Stadsdeel Zeeburg vindt het belangrijk dat de straten, pleinen en andere openbare ruimtes schoon, toegankelijk en veilig zijn voor iedereen. Het succesvolle project Schoon, Heel en Veilig is in 2006 voortgezet met onder andere Jongeren Zwerfvuilteams. Jongeren verzamelen in dit project afval in de buurt onder begeleiding van een vrijwilliger.

Verder houdt de Milieupolitie toezicht op de handhaving van regels door bewoners en bezoekers in Zeeburg, en toezicht op het water zoals in het Oostelijk Havengebied. Klachten die zijn binnengekomen bij de Milieupolitie hadden betrekking op vervuiling van de openbare ruimte, straatmeubilair en overlast. Vorig jaar zijn er vier toezichthouders en vier wijkmeesters gekomen. Zij spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van overlast door tijdige signalering van problemen en spreken bewoners aan op hun gedrag.

Benieuwd naar meer feiten en cijfers over de projecten en activiteiten in 2006 in Zeeburg? Klik hier voor het hele Burgerjaarverslag 2006. U kunt ook een exemplaar ophalen in het Publiekscentrum van het stadsdeelkantoor, Cruquiusweg 5.

Gepost door Tess Jungblut op Wednesday, 04 July 2007
NieuwsPermalink



De bestuursstijl van het dagelijkse bestuur is gericht op participatie. Inwoners worden zoveel mogelijk betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van beleid.

Dit verbaast mij nogal! Ik heb daar heel weinig van gemerkt met name bij de totstandkoming van de Nota over de vernieuwing van het Sociale Domein van Zeeburg.

Het was een voorgekookt verhaal, doortrokken van ambtelijk jargon en het stadsdeel heeft heel wat pecunia neer moeten tellen (voor communicatiemensen enzo) om de ambtenaren zover te krijgen dat ze gingen geloven in de vernieuwing van het sociale domein. Waarbij de burgers grosso modo in vrijwel alles achteruitgaan (behalve als je een tophypotheek kunt betalen en bij Tatin kunt dineren) ); vrouw bent en wilt leren zwemmen met/zonder boerkini wink; of als je ambtenaar bent en werkt in naam der Koninging der Nederlanden. Kassa!

De enige partij die tegenwicht boodt tegen het asociale plan van het bestuur was de SP De overige partijen slikten alles vrijwel als zoete koek!

Ook bij de perikelen rondom het te bouwen Fountainhead heb ik niet veel gemerkt van de positieve naar de burger toe houding en mogelijkheid tot participatie. Het is steeds hetzelfde liedje. Of je bent als burger te laat met het indienen van argumenten tegen iets omdat het stadsdeel in of vlak voor de vakantie periode de inzage geeft in bepaalde stukken waarop je dan je bezwaren in kunt dienen of ze honen je weg zoals de PvdA dat gedaan heeft met de mensen van Fountainhead die zich volgens mij echt goed hadden voorbereid.

Ik heb echt wel mijn twijfels rondom bovenstaand citaat.

Misschien zijn onze bestuurders wel doof geworden omdat er voortdurend een duiveltje in hun oren fluistert hoe goed ze het doen wink

Uiteraard is dit de bekrompen mening van een verontrustte burger die in de keuken heeft mogen kijken van de ambtenarij en helaas geen ster kan uitdelen terwijl de ambtenarij zichzelf naar mijn smaak tientallen sterren uitreikt, de hele dag door wink

Posted by Tess  on  07/04  at  08:57 AM


Commenting is not available in this channel entry.

Terug naar de hoofdpagina

Zoeken


geavanceerd zoeken