CDA Amsterdam wil kerstfestival

CDA Amsterdam wil kerstfestival

Het CDA in Amsterdam wil dat er jaarlijks een kerstfestival komt in de hoofdstad, net als het jaarlijkse Ramadan Festival waar niet-moslims meer te weten komen over de islam en de islamitische cultuur.
Het CDA vindt dat de gemeente net als voor het Ramadan Festival geld moet uittrekken voor een festival over Kerstmis. “Mensen moeten ook meer leren over de tradities die we hier hebben”, zei fractievoorzitter Maurice Limmen woensdag. Het stoort het CDA dat er wel een apart festival wordt georganiseerd over de islam, maar niet over andere religies. (bron: rtvNoord-Holland)

Gepost door Robert van den Heuvel op Thursday, 02 November 2006
NieuwsPermalink



Wat een onzin, het is duidelijk de periode van proefballonetjes t.b.v. de verkiezingstijd.
Geen overheidsfinanciering voor dergelijke zaken. Houdt de scheiding tussen kerk en staat in stand !

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/02  at  10:34 AM


Integratie speelt zich ook af tussen christenen en moslims. Als de gemeente het Ramadan Festival geld geeft, waarom dan ook niet voor een ontmoeting tussen christenen en niet-christenen?
Het leger des Heils biedt dak en thuislozen al jaren een kerstdiner aan. Een christelijke iftar op de dam, wat is daar mis mee?
Kerst is een ook een tijd van ontmoetingen en vrede. Overheidsfinanciering, mijn belastinggeld,  geef ik liever uit aan dat wat de mensen samenbrengt dan aan een Joint Strike Fighter!

Posted by Robert van den Heuvel  on  11/02  at  01:01 PM


Ik zie het probleem ook niet. Het niet willen betalen voor een Kerstmis festival geeft alleen maar aan dat Islamieten niet als gelijkwaardig zouden worden beschouwd.

Doet een beetje denken aan de vrijheid-van-onderwijs-kwestie. Het begin van de Verzuiling in Nederland.

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/02  at  03:06 PM


kerstmis is gewoon stom.

raspberry

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/02  at  08:15 PM


Wat mij betreft zou de gemeente noch een Ramadan Festival, noch een Kerst Festival moeten organiseren. Het punt is alleen natuurlijk wel, dat de gemeente dat Ramadan Feest niet organiseert om de islam te promoten, maar om de islamitische cultuur, waarin een groot deel van de ‘nieuwkomers’ zich in begeven, meer bekend aan de autochtone bevolking te maken en daarmee meer acceptabel. Kerstmis en de christelijke cultuur hebben dat in onze uit haar wortels van christendom doordrenkte maatschappij niet meer nodig.

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  06:06 AM


@Evert & Rogier. Gelden jullie stellingen dan ook voor andere, minder grote, minderheden, als bijvoorbeeld de homo?s? Ik weet niet of direct de Gay Parade financieel door de overheid ondersteunt wordt, maar het COC dacht ik wel.

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  08:49 AM


De multiculturele vereniging Assadaaka gaat een multiculturele kerstfeest op 24 december a.s. organiseren.
Bij deze wordt iedereen uitgenodigd grin

Posted by Ahmed El Mesri  on  11/03  at  10:07 AM


@ Jan
Mijn stelling geldt voor een strikte scheiding tussen kerk & staat !

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  12:11 PM


Ik vind het onzin dat kerstmis een christelijk feest is. De naam is een beetje misleidend, dat geef ik dan wel toe. Maar het hele woord klinkt al niet eens meer als mis voor christus en het kerstenen, net zoiets als dat ins’ allah gewoon hey hallo! betekent.
Sinterklaas wordt door bijna alle “nieuwkomers” ook de zwarte, vrolijk meegevierd. Op de een of andere manier kun je de bisschop van Myra wel exporteren vanuit Spanje en hartelijk laten ontvangen door de burgemeester en met de dag van J.C. en de heilige Sinte Stefanus kan dat niet. Ik denk dat het komt door de taai taai, dat tast naast je tanden ook de hersenen aan. Of we zijn natuurlijk geestelijk afgestompt door goed-doel-tv.

Kerstmis, dat betekent gewoon dat je met vervelende familieleden thuis zit, kleurige objecten in een boom te hangen en dat je uit verveling monopoly mee gaat spelen en om een plezier te doen laat zien dat je nog steeds moet overgeven als je ook maar 1 hapje zalm-mousse eet.
En dat je ongelukkig bent als je niet bij je familie thuis zit, tenzij je niet bij je familie thuis zit omdat je aan de moordende sociale druk bent ontsnapt door bijvoorbeeld wintersport te vieren. En dat er een bescheiden hoeveelheid pakjes onder een boom ligt, want sinterklaas was al duur genoeg.

Het gerucht gaat dat er een kleine minderheid is die ook Kerstmis nog iets met een kerk doet, anders dan de kerststal bezoeken en een kaarsje aansteken.

Kortom, kerstmis is niet iets dat het stadsdeel moet vieren, ze moesten het herdenken.

Posted by ZaZkia  on  11/03  at  12:43 PM


@mesri, erg bedankt, maar ik vrees ook dit weer te moeten afslaan, ik ben dus met hopelijk met de dag van Sinte Dagobertus aan het afreizen naar Tsjechie medio eind december… en anders had ik met familie thuis gezeten.

Posted by ZaZkia  on  11/03  at  12:59 PM


H? dat vind ik ook: christenen zijn een minderheid in Nederland geworden. Die scheiding Kerk & Staat is helemaal achterhaald Evert.

Wat vind je van een scheiding Minderheden & Staat?

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  01:49 PM


@Jan Hollander-
Een scheiding Minderheden & Staat!
Wat is dat?
Is minderheden soms een religie?
De staat is de staat en de minderheden maken een staat.
Collective denken dus wink !

Posted by Ahmed El Mesri  on  11/03  at  05:14 PM


Kerstmis is wel degelijk een christelijk feest. Op Kerstmis wordt de geboorte van Jezus Christus herdacht. Dit wordt gevierd op 25 en 25 december.

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  05:18 PM


Er kan dus ook best een multicultureel Kerstfeest zijn, maar dat zal altijd een christelijk feest blijven. Assadaaka viert dus een multicultureel, christelijk kerstfeest.

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  06:15 PM


@ Mesri. Soms heb ik wel eens de indruk dat de politiek zich meer laat leiden door wat elke minderheid afzonderlijk wil dan dat wat goed voor het collectief is. Ik vind de collectieve aanpak van Assadaaka interessanter.

@Rogier. In een andere discussie hebben we gezien dat waardevrij denken niet mogelijk is. Ik denk dat dat met de inrichting van een samenleving ook niet kan. Misschien moet de christelijke (historische) grondslag van onze samenleving gezien worden als de Maatschappelijke Canon; een hulpmiddel.

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  06:39 PM


op zijn minst Jan, en een beetje meer wink

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  06:47 PM


Onze post-modernist LOL

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  06:52 PM


Kerstmis viert de geboorte van Jezus Christus. In de Koran wordt hij een profeet genoemd. Moslims kunnen net zo goed de geboorte vieren van Jezus als christenen. Assaadaaka kennende zijn ook humanisten en athe?sten welkom.

?Maar het zaad dat in goede grond viel, zijn degenen die de boodschap horen ?n begrijpen. Zij dragen vrucht, sommigen honderd-, anderen zestig- en weer anderen dertigmaal zoveel.?

Posted by Robert van den Heuvel  on  11/03  at  07:17 PM


Kerstmis is niet meer of minder christelijk dan sinterklaas maar iedereen kan aan sinterklaas meedoen en dan wordt er nooit gezeurd over of de burgemeester wel sinterklaas mag ontvangen…
Natuurlijk wordt kerstmis door christenen gevierd, net zoals dat sinterklaas ook door christenen gevierd wordt, maar als ik kerstmis vier dan is daar niks christelijks aan, en ik denk dat dat voor de overgrote meerderheid van nederlanders geldt, of je moet het natuurlijk als een godsbewijs zien als mensen eens per jaar twee dagen bezig zijn met een kerststol wegbuffelen en herhalingen kijken.
Met pasen vier je eieren zoeken, met kerst vier je ballen in een boom hangen. En met goede vrijdag vier je een dag niet winkelen.
Dus kan er best geld van de overheid naar een flinke krentenmik als de mensen daarop zitten te wachten althans.

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  08:28 PM


Met goede vrijdag vier je een dag niet winkelen?

Posted by Robert van den Heuvel  on  11/03  at  09:38 PM


Ja nou ja, dat is het enige dat de meeste mensen ervan merken. LOL ik snap t nooit dat we voor die 20 mensen die goede vrijdag willen vieren, niet gewoon een vrije dag kunnen geven en dat de rest van de wereld gewoon een zelf te kiezen vrije dag neemt.

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  09:55 PM


Sorry jongens en meisjes, maar Kerstmis is echt een 100% christelijk feest. Net zoals Ramadan een 100% islamitisch feest is. En Poerim een 100% Joods feest. Dat anderen daar hun eigen feesten voor in de plaats willen stellen kan ik begrijpen, maar noem het a.u.b. anders. Anders ben je op oneigenlijke gronden andermans feesten aan het ontvreemden.

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/03  at  10:31 PM


Wat stel je dan voor als gemeenschappelijk bindend element? Koninginnedag? Of is dat een (religieuze) feestdag van de monarchisten?

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/04  at  07:21 AM


In Amerika hebben ze bijvoorbeeld Independence Day, en in Frankrijk Quatorze Juillet. Nederlandse equivalenten zouden inderdaad Koninginnedag en 4/5 mei kunnen zijn. Maar dat zijn niet geheel en al waardevrije nationale dagen, want Koninginnedag is voor antimonarchisten onpruimbaar (ook de socialistische en dus alleszins niet waardevrije ‘Dag van de Arbeid’ op 1 mei is geen blijvertje gebleken) en heeft bovendien een beetje een onbenullig imago, terwijl we al jaren aan het worstelen over de vraag hoe we de 4/5 mei-feesten definitief kunnen omzetten van een herdenking van de Tweede Wereldoorlog in een gemeenschappelijke natievormende feestdag. En dat wil maar niet lukken, omdat er allerlei gevoeligheden aan verbonden zijn.

Dus het beste zou maar zijn om een nieuwe (internationale) feestdag te verzinnen. Het lijkt me dat we zoiets het beste kunnen vragen aan Ahmed El Mesri…! Maar ja, die wil samen met Zazkia met een ontkerstende Kerst op de loop…

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/04  at  07:41 AM


En dan heb je het nog niet gehad over die aktie die Zazkia op touw wil zetten om Sinterklaas niet door de burgemeester te laten ontvangen ! Scheiding van kerk & staat noemt ze dat rolleyes

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/04  at  08:48 AM


Rogier, helemaal mee eens, niet andermans feesten afpakken, gewoon een ander extra feest geven, Die boom met ballen was er eerst!

Het heeft waarschijnlijk een oudgermaanse oorsprong, waarbij de boom centraal stond in een mid-winter-viering (eigenlijk de kortste dag). Feit is dat de christelijke kerken, en vooral de rooms-katholieke kerk, de kerstboom lange tijd hebben geweerd.

Kerst is voor de meeste mensen zomaar een feest op het einde van het jaar, het moet niet kerkelijker worden gemaakt dan het is!

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/04  at  11:07 AM


Vroeger vierden de Germanen het feest van de kortste dag (of langste nacht). Dit feest werd gevierd door bomen te verlichten en uitbundig feest te vieren. Mogelijk dat “ons” Kerstfeest hierin zijn oorsprong heeft.

ik bedoelde dit te citeren
Vroeger vierden de Germanen het feest van de kortste dag (of langste nacht). Dit feest werd gevierd door bomen te verlichten en uitbundig feest te vieren. Mogelijk dat “ons” Kerstfeest hierin zijn oorsprong heeft.

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/04  at  11:08 AM


Nou zo zie je maar weer hoe moeilijk het is om iets nieuws te introduceren. Het moet toch aanhaken bij iets ouds, of wel een heel heel belangrijke reden hebben.

Weg dus met die nieuw in te stellen Nationale (Waardevrije) Feestdag!

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/04  at  11:25 AM


Sorry, Internationale (Waardevrije) Feestdag!

(‘Geachte voorzitter van de VN. Nederland wil een Internationale Feestdag’. ‘Oh, dat is geen probleem. Voeren we gelijk in. Stuur alle 6 miljard inwoners wel even een mail dat ze morgen een feestdag hebben’)

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/04  at  11:29 AM


Jullie mogen uiteraard jullie Germaanse Midwinter- of Joelfeesten vieren. Die boom met ballen heeft inderdaad niets met christendom te maken. Noem jullie bijeenkomsten al dan niet in het kader van de zonnewende alleen geen Kerstmis.

Het woord Kerstmis betekent namelijk ‘Christus-mis’, omdat dit feest alleen aan de geboorte van Christus toegewijd is, en is samengesteld uit de twee woor?den ‘kerst’ en ‘mis’. Het woord ‘kerst’ is - waarschijnlijk in Vlaanderen - uit het woord Christus ontstaan; zo betekent “kerstenen” bijvoorbeeld “christelijk maken”. De Mis is de christelijke viering van het offer van de eucharistie, waarin aan het einde van de dienst gezegd of gezongen wordt “Ite Missa est” (vert. Gaat het is de heenzending of: Gaat het offer is voltrokken).

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/04  at  08:49 PM


Da?s een tof idee! We halen de Germanen weer uit de kast. Hun mythologie van 9 verbonden werelden is wel heel multicultureel! Dansen rond de Mei-boom zal ook de socialisten onder ons aanspreken. Wat houdt ons nog tegen?


http://nl.wikipedia.org/wiki/Germanen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Germaanse_mythologie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Germaans_scheppingsverhaal
http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemeen_overzicht_Germaanse_goden

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  11/04  at  09:17 PM


kerst is voorzomische iets moois en jij verpest het zazka en trouwen sinterklaas woord door zwarte(bruine) mensen gehaat stelletje discrimateurs mad

Posted by ukkepuk  on  12/20  at  11:35 AM


De multiculturele vereniging Assadaaka heeft op 22 december aanstaande een multiculturele kerstfeest met een thema: “Samen komen, samen zijn en samen gaan”
Is dat niet iets voor jou ukkepuk!
Ik ga zeker heen.
Kom je ook tongue wink

Posted by barbara  on  12/20  at  11:54 AM


Commenting is not available in this channel entry.

Terug naar de hoofdpagina

Zoeken


geavanceerd zoeken