Tjeerd Herrema treedt af

Tjeerd Herrema treedt af

Wethouder Tjeerd Herrema, bij de vorige periode nog stadsdeelvoorzitter van Zeeburg, treedt af. Reden voor vertrek is de Noord-Zuidlijn. Zijn aftreden werd vandaag (donderdag) bekend gemaakt. Directe aanleiding is dat de kosten voor de metrolijn weer 290 miljoen hoger uitvallen.

Ook werd bekend dat de metro niet vóór 2017 gaat rijden.

Herrema zei vanmorgen dat hij veel bereikt had. ‘‘Maar de politieke verantwoording voor de Noord/Zuidlijn en mijn geloofwaardigheid moeten zwaarder wegen.’‘

In de afgelopen dagen heb ik de conclusie getrokken dat met 5 jaar vertraging en honderden miljoenen meerkosten, in een tijd van economische crisis, de grens van mijn politieke verantwoordelijkheid is bereikt.
Daarom heb ik besloten mijn wethouderschap te beëindigen. Een besluit dat mij zwaar valt. De lijst van argumenten om te blijven is lang. 2009 is een oogstjaar. Op de vele terreinen van mijn portefeuille ben ik trots op de dingen die we in gang hebben gezet voor de stad. Ook de collegiale samenwerking in het college is van groot gewicht. Zeker in een tijd van moeilijke keuzes.
Maar de politieke verantwoording voor de Noord/Zuidlijn en mijn geloofwaardigheid hierbij, moeten mijn inziens, zwaarder wegen.
Daarom heb ik besloten af te treden en in de raad van 11 maart mijn besluit nader toe te lichten.”

 


Zie ook:
http://www.nu.nl/algemeen/1919971/amsterdamse-wethouder-weg-om-noord-zuidlijn.html
http://www.amsterdam.nl/@170981/pagina/

Gepost door ZaZkia op Thursday, 19 February 2009
NieuwsPermalink



Ik vind t niet zo zeer moedig als wel verstandig. Er valt niets te winnen met de noord zuidlijn. Stoppen is zonde van het geld en doorgaan ook.
Herrema treedt af om zijn bestuurlijke carriere te redden van de lijken in de kast die hij van asser heeft geerfd.
Jammer.

Posted by ZaZkia  on  02/19  at  09:39 PM


Inderdaad: verstandig.
Nu maar hopen dat er ook nog wat verstand doorsijpeld naar de gemeenteraadsleden en dat zij niet te lang lopen te trekken aan een dood paard. De Noordzuidlijn kan beter gestopt worden. Het stuk om Noord met het centraal station te verbinden kan doorgaan. En tel verder je zegeningen: volgens mij zijn er al een aantal metrostations onder de grond aangelegd. Met die ondergrondse ruimten kun je vast prachtige dingen doen: ideaal voor underground-muziek…..

Posted by .(JavaScript must be enabled to view this email address)  on  02/20  at  08:20 AM


Grote projecten blijken in praktijk dubbel zo duur als het begrootte bedrag.

Een megaproject als de Noord/Zuidlijn kost straks gemakkelijk drie keer meer. De tegenvallers zullen niet stoppen. Het is toch niet de bedoeling dat Amsterdam eindigt als artikel 12 gemeente.

Het parkeerprobleem in de binnenstad lijkt te zijn opgelost met een riante parkeergarage in de Vijzelstraat.

Posted by Robert van den Heuvel  on  02/21  at  12:02 AM


Commenting is not available in this channel entry.

Terug naar de hoofdpagina

Zoeken


geavanceerd zoeken