GL: “Verantwoorde tarieven voor een schoon Oost”
Een kapotte lantaarnpaal, gaten in de weg en zwerfvuil; niet alleen jarenlang in de ergernissen top 5, maar ook van belang voor een veilig en prettig gevoel in de buurt. Het stadsdeel zet zich hiervoor in. Een schoon en heel stadsdeel is immers in ieders belang. Ieder jaar stelt de raad de hoogte van de tarieven vast voor zowel burgers als bedrijven (in de verordening afvalstoffenheffing). Die tarieven zijn opgebouwd uit kosten voor de afvalverwerking, het wagenpark en ander materiaal, en de veegkosten. Ondanks recente berichten over vermeende zelfverrijking zijn dit allemaal taken (en kosten) voor een schoon Oost. De tarieven dekken echter de kosten niet.
Het principe dat de vervuiler betaalt, is een belangrijk uitgangspunt. Tegelijkertijd - zeker gezien de maar langzaam herstellende economie - is het belangrijk de kosten voor de inwoners van Oost beperkt te houden. Hiervoor heeft het stadsdeel een soort spaarpot (de egalisatiereserve). Die mag niet te vol zitten, want dat geld kan dan niet voor andere zaken worden ingezet. Ook mag de reserve niet te klein zijn om risico´s op te vangen (veel vuilniswagens die tegelijk kapot gaan bijvoorbeeld).
Op initiatief van GroenLinks is een verordening met tarieven vastgesteld die recht doet aan de bovengenoemde uitgangspunten. Zo wordt Oost op een verantwoorde manier schoon en heel gehouden, en dat komt de leefbaarheid en veiligheid ten goede.
bron: http://amsterdamoost.groenlinks.nl/node/57145
Gepost door
Robert van den Heuvel op Wednesday, 01 December 2010
PolitiekZB •
Permalink
Een merkwaardig persbericht van GL.
Ik heb me dit jaar niet in de details van de afvalstoffenheffing verdiept: een van de voordelen om geen raadslid te zijn. Dus ik weet ook niet hoeveel meer de burgers nu weer moeten betalen aan die afvalstoffenheffing. Jaarlijks stijgen die kosten: een van de belastingen waarvan het stadsdeel zelf de hoogte kan bepalen.
Maar merkwaardig is wel dat GL in dit bericht wijst op kapotte lantaarnpalen, gaten in de weg en zwerfvuil: die mogen niet bekostigd worden uit de afvalstoffenheffing.
Het stadsdeel mag die belasting alleen gebruiken om het afval op te halen. En nergens anders voor. Zwerfvuil mag alleen opgeruimd worden nabij de afvalinzamelpunten.
Interessanter vond ik de opmerking van het CDA dat de afvalstoffenheffing in Amsterdam 30 procent hoger is dan in de andere grote steden.
Het was dus beter geweest als GL een initiatief had genomen om de afvalstoffenheffing hier met 30 procent te verlagen. In plaats van ook dit jaar weer met een verhoging te komen.
Zelf weet ik in ieder geval wel één oorzaak van die hoge kosten. In Oost worden ook de kosten van ambtenaren die te maken hebben met afvalverzameling meegerekend in de heffing. Ook de dure beleidsambtenaren.
Maar dit persbericht van GL is óf misleidend of het toont aan dat GL echt niet weet waar ze over praten….
Reactie #1, gepost door: mark van dongen op: 12/03 om 08:10 AM
‘Afvalstoffenheffing is onnodig hoog!’
De jaarlijkse afvalstoffenheffing is in Amsterdam onnodig hoog. Tot die conclusie komt CDA-raadslid Lex van Drooge. De tarieven zijn in Amsterdam veel hoger dan in andere grote steden. In Utrecht betalen inwoners bijvoorbeeld een derde minder. Ook stijgen de tarieven komend jaar wel erg veel. In 2011 wordt het gemiddelde tarief met bijna 15 euro verhoogd tot 347 euro, zo berekende Van Drooge.
zie: http://www.grootoost.nl/index.php/site/comm/afvalstoffenheffing_is_onnodig_hoog/
Reactie #2, gepost door:
Robert van den Heuvel op: 12/04 om 03:46 AM
Wat voor soort dure beleidsambtenaren zijn dat dan, Mark? Want als daar 1 iemand zit die met zwangerschapsverlof is en bedenkt hoe het stadsdeel gaat handhaven dat de milieuzone wordt nageleefd, of hoe het ophalen van vuilnis wordt aanbesteed,
dan heb ik niet zo’n moeite met die kosten meenemen.
Het wordt wel anders als dat verband met afval ver te zoeken is.
Reactie #3, gepost door:
ZaZkia op: 12/07 om 08:29 PM
Het kan om allerlei ambtenaren gaan, maar er moet wel een relatie zijn met afvalinzameling.
Maar ‘een relatie met’ is een rekbaar begrip. De ene stad ziet dat als alleen de chauffeurs op de ophaalwagens, de andere rekent ook alle mogelijke ambtenaren mee die te maken hebben met afval en milieu.
Zo’n milieuzone-ambtenaar kan hieruit betaald worden. (ik weet niet exact of dat ook zo is in Oost). Maar de gemeenten kunnen die ambtenaar ook uit de algemene middelen betalen. Het verklaard alleen voor een deel de grote verschillen tussen de steden van de afvalstoffenheffing.
Reactie #4, gepost door: mark van dongen op: 12/08 om 06:51 AM
Commenting is not available in this channel entry.
Terug naar de hoofdpagina