Nieuwe scholen in OHG?
Vanavond (maandag 9 oktober) en bij de raadsvergadering spreekt de bewonerscommissie Kopzorgen in over de noodzaak van nieuwbouw van scholen in het Oostelijk Havengebied. Het Dagelijks Bestuur van Zeeburg wil een nieuwe school bouwen op de kop van het Javaeiland. Volgens de Commissie Kopzorgen is het schoolgebouw niet nodig, baseert het DB zich op oude cijfers over de bevolkingstoename en is het oude gebouw, De Schijf, nog prima in staat De tekst van de inspraak staat hieronder. Ook doet de commissie een nieuw voorstel: “scenario 7”.
Op ma 9 oktober (aanvang 20.00 uur) in de Commissie Publiek van stadsdeel Zeeburg en op 17 oktober (aanvang 20.00 uur) in de Raadsvergadering staat het onderwerp onderwijshuisvesting Oostelijk Havengebied op de agenda. Dan zal er beslist worden over welke huisvestingsvariant van de scholen de meeste voorkeur verdient.
Het DB stelt een variant voor waarin sprake zal zijn van een nieuwe school op de Kop. In ons bijgaande Adres aan de Raad (in 2 delen) tonen wij aan dat dergelijke nieuwbouw volstrekt overbodig is. De argumenten van het DB om school -nieuwbouw te plegen deugen naar onze overtuiging van geen kanten. Het stadsdeel doet erg z?n best om schoolgebouw De Schijf ongeschikt te verklaren en onderbelicht tevens het tijdelijke karakter van de behoefte aan extra lokalen. Wij kunnen niet aan de indruk ontkomen dat het hier om een doelredenering gaat om de bouw van een prestigieuze brede school met tal van aanvullende voorzieningen te kunnen rechtvaardigen.
Voorstel Commissie Kopzorgen: ?scenario 7?
Volgens de prognoses zal de behoefte aan leslokalen toenemen van de huidige 83 lokalen naar 90 in 2010. Daarna zal sprake zal van een structurele daling naar 75 lokalen in 2016. Ook de Commissie Kopzorgen is op basis van gegevens uit het rapport tot een variant gekomen. In aansluiting op de zes in het rapport genoemde scenario?s zijn wij zo vrij geweest deze variant ?scenario 7? te noemen. Zoals blijkt uit de gegevens in Overzicht A (bijlage) biedt de volledige inzet van de huidige locaties, aangevuld met de toekomstige lokalen in gebouw Fountainhead voldoende capaciteit om de verwachte piekbelasting van 90 lokalen in 2010 op te vangen. In Overzicht B2 (bijlage) staat een voorbeeld weergegeven hoe de behoefte aan lokalen van de verschillende scholen binnen dit scenario optimaal inpasbaar zullen zijn binnen de beschikbare locaties. Ter wille van de duidelijkheid staat in Overzicht B1(bijlage) de huidige verdeling van de capaciteit aan leslokalen weergeven. Uit deze gegevens komt het volgende naar voren:
* De nieuwbouw van een school op de Kop van het Java - eiland is overbodig. Hiermee wordt het risico van aanzienlijk kapitaalverlies ingeval van vroegtijdige afbraak van deze school vermeden. Tevens blijft de Strook op de Kop van het Java - eiland beschikbaar voor een grootstedelijk project, conform het bestemmingsplan.
* De acht leslokalen in gebouw Fountainhead worden wel gerealiseerd en dienen in principe als vervanging van de zes noodlokalen gevestigd op de pontons aan de Borneokade.
* Het noodgebouw van de Kleine Kapitein dient in 2008 enige tientallen meters verplaatst te worden naar elders op de Kop om plaats te maken voor de bouw van een hotel, zoals dit op de huidige locatie is voorzien. In dit scenario zal dit noodgebouw in 2012 overbodig zijn geworden en kan het daarom worden afgebroken.
* De overcapaciteit aan lokalen blijft in de periode 2007 t/m 2013 beperkt tot maximaal vier. Vanaf 2013 zal deze overcapaciteit sterk toenemen en kan benut worden voor het beperken van het aantal lokalen in De Schijf.
* De in Overzicht B2 gepresenteerde verdeling van de locaties zal voor de betrokken scholen minimale verhuisbewegingen betekenen. Alle scholen kunnen hun huidige locaties handhaven. In gebouw de Rietlanden zal ??n leegstaand lokaal en in gebouw De Schijf vier leegstaande lokalen in gebruik worden genomen door de scholen die reeds in deze gebouwen gevestigd zijn. De enige echte verhuizing zal plaats vinden na oplevering van de lokalen in gebouw Fountainhead.
Belangrijke redenen, volgens Commissie Kopzorgen, om ?scenario 7? te betrekken bij uw overwegingen in de beoordeling van de verschillende schoolhuisvesting - varianten zijn:
1. Het is een eenvoudige en doelmatige variant die bovendien op korte termijn al grotendeels realiseerbaar is.
2. Het voorkomt dat er een hypotheek gelegd wordt op een ambitieus grootstedelijk plan, zoals op deze op de Kop van het Java - eiland is voorzien. Niet voor niets werd deze locatie in de laatste nieuwsbrief (nummer 32,september 2006) van het grootstedelijk Projectbureau Zuidelijk IJoever betiteld als ?Het eerste welkom in Amsterdam?.
3. Het niet bouwen van een school op de Kop van het Java - eiland voorkomt een groot boekwaarderisico,het verlies van gemeenschapsgeld.
Gepost door
ZaZkia op Monday, 09 October 2006
PolitiekZB •
Permalink
Op IJburg wonen meer kinderen dan verwacht. Dat is een financiele tegenvaller; scholen bouwen kost behoorlijk veel geld.
Scholen zijn geen prestigieus grootstedelijk project, eerder een logische noodzaak.
Reactie #1, gepost door:
Robert van den Heuvel op: 10/10 om 05:45 PM
Hmm ja dat is wel wat ik eerder niet echt begrepen had,
is dat het voordeel voor gemeenschapsgeld, dat scenario 7 wel met zich meebrengt, enigszins zo niet helemaal wordt opgeheven door de 4 miljoen die wethouder Elatik stelt dat er betaalt moet worden als de Kleine Kaptein er niet komt.
Dat komt omdat het stadsdeel wettelijk verplicht is om scholen te huisvesten, als er voldoende vraag is naar een school op een bepaalde locatie.
Reactie #2, gepost door: zazkia op: 10/10 om 06:11 PM
Scenario 7? Zeg het eens in makkelijke zinnen!
Reactie #3, gepost door:
Robert van den Heuvel op: 10/10 om 08:12 PM
d.i. het plan van de Commissie Kopzorgen (zie artikel) dat plan gaat ervan uit dat de school in de Schijf terecht kan, maar wat ik uit het verhaal van Elatik begreep is dat ze van rechtswege al verplicht was om de toezegging aan de Kleine Kaptein te doen in verband met de vraag naar een school op die plek. Dan kan je daar alsnog wel tegenin gaan, maar dan hangt er wel een prijskaartje aan, en Elatik zei 4 miljoen.
Ik vond dat niet echt duidelijk werd of die 4 miljoen dan was van juridische claims van de school of van de huur van de bovenste verdieping van de Schijf of een bestuurlijke boete of nog iets anders.
Maar nou ik ben zelf lui en ik heb geen zin om in de opmaat te kijken wat er precies in de rijkswet staat en de juridische haalbaarheid van het hypothetische verhaalsrecht van de Kleine Kaptein te onderzoeken. Ik vertrouw de wethouder toch wel. Maar het pleidooi van Lohmann dat hij aan zag komen dat zou worden gesmeten met gemeenschapsgeld leek wel indruk te maken op de VVD dus ik verwacht nou wel van fractievoorzitter Wagenaar (jurist) en woordvoerder i.c. Ens dat een van hen wel achterhaalt of er nu echt nodeloos wordt gesmeten met gemeenschapsgeld.
Reactie #4, gepost door: zazkia op: 10/10 om 11:00 PM
@ Zaskia: “ik ben zelf lui” en “Ik vertrouw de wethouder toch wel.
Je zou je moeten schamen.
Politici moet je nooit vertrouwen tenzij het tegendeel - door derden - bewezen wordt.
Dat is een gezonde grondhouding om in het (lokale) politieke leven te staan en er mee om te gaan.
Reactie #5, gepost door: Evert op: 10/11 om 12:21 PM
Nee hoor, ik schaam me niks het is een kwestie van prioriteiten stellen in journalistiek wantrouwen.
ik vertrouw meer op het wantrouwen van vvd raadsleden als het gaat om mogelijk strooien met gemeenschapsgeld van een pvda wethouder, dan dat ik de wethouder zelf vertrouw, laat staan mijn eigen onderzoek (maar daar kom ik nog op).
Maar als het je zo naast aan het hart ligt, waarom kijk je niet zelf even op <a href=“www.overheid.nl”> http://www.overheid.nl bij wet -en regelgeving naar de rijkswet basisscholen?
Overigens kan ik ook niet eens goed onderzoeken wie zijn plan er nou het meest “smijt met gemeenschapsgeld”. tenminste niet zoals het hoort, want de bestuurlijke nota’s die de raadsleden altijd krijgen, die kreeg ik vroeger per post opgestuurd, en nu niet meer want ze moeten nu op het web staan, maar dat doen ze dus niet.
Daar maak ik mij op dit moment veel meer druk over en daarom ben ik te lui om ook nog diep in financiele paragrafen te duiken van nota’s waarvoor ik dan eerst moet slijmen bij een willekeurig raadslid. Elk onderwerp kost tijd en er moet ook nog brood op de plank bij deze hobbyjournalist.
Dan moesten jullie lezers maar eens een flinke donatie overmaken naar zeeburg.nu, dan kan ik misschien ook achter de kleinere struikelblokjes in het Zeeburgse politieke leven struinen. (flauw grapje hoor)
Wedden dat de nota’s pas op zeeburg.amsterdam.nl staan als het besluit al gevallen is?
Overigens zeg je politici, maar je bedoelt misschien meer bestuur, ik vind het verbazend dat die twee altijd op een hoop worden gegooid.
Reactie #6, gepost door: zazkia op: 10/11 om 01:43 PM
Bestuur bestaat uit politici. Van hetzelfde laken een pak.
Net zo goed, net zo rot.
Reactie #7, gepost door: Evert op: 10/11 om 09:11 PM
Ja t is op zich wel waar, en enigszins debet aan het Nederlandse systeem, van monisme, regerings- en programma-akkoorden. En het beschermen van de wethouder op het moment dat die juist het meest onder vuur ligt.
In de VS (niet echt meer een exemplarische democratie) kies je het bestuur direct.
Dan heb je dus 2 verkiezingen per orgaan, dat zou dus neerkomen op tenminste 10 verkiezingen (waterschappen meegerekend) wat betekent dat niemand meer stemt. En bovenal, dat wie er in aanmerking komt voor verkiezingen door partijen wordt beslist, die ook bestuursleden voordragen. Maar de controle komt dan niet alleen van het volk maar ook van het feitelijke controle-orgaan.
Ach ja elk voordeel hep ze nadeel.
In elk geval hield Fatima een (mij in elk geval) erg overtuigend betoog, dat de Raad maar een beperkte keuze heeft, die bovendien niet leuk is. Ofwel je strijkt de bewoners ofwel de scholen tegen de haren in. En het kost hoe dan ook veel geld. Maar wat die keuze was, ben ik weer vergeten, daarvoor ben ik de nota nog aan het lospeuteren…
Reactie #8, gepost door: zazkia op: 10/12 om 09:10 AM
Commenting is not available in this channel entry.
Terug naar de hoofdpagina