De VVD in Zeeburg wil in de komende periode de bestuurlijke grenzen met Oost/Watergraafsmeer en Centrum wijzigen. Het spoor van Amsterdam CS richting Amersfoort vormt nu de grens tussen de stadsdelen. De spoorwegonderdoorgangen behoren bij Oost/Watergraafsmeer en Centrum. Daarmee zijn het de “achteruitgangen” van de stadsdelen, terwijl het voor Zeeburg de “entrees” zijn. De VVD wil investeren in mooie en veilige spoortunnels.
“Met name de spoorwegonderdoorgangen tussen Oost en de Indische Buurt verdienen veel meer aandacht. De aandacht ligt nu niet bij het opknappen van deze tunnels, terwijl dat een impuls voor de leefbaarheid en veiligheid kan zijn. De tunnel bij de Javastraat bijvoorbeeld zit onder de duivenpoep en heeft vreselijke verlichting. Daar loop je niet graag onderdoor, terwijl we er echt iets moois van kunnen maken,” aldus Dennis Straat, lijsttrekker voor de VVD in Zeeburg en voormalig fractievoorzitter in Oost/Watergraafsmeer.
Saillant detail is dat de taluds aan de Zeeburgse kant ook bij stadsdeel Oost/Watergraafsmeer horen. “Dat is natuurlijk van de zotte,” aldus Dennis Straat. “Wij gaan dus niet eens over het groen aan onze kant van het spoor. Dat moet onmiddellijk veranderen.”
De VVD in Amsterdam wil het aantal stadsdelen terugbrengen tot zeven. In het oostelijk deel van de stad is deze discussie minder relevant, omdat Oost/Watergraafsmeer, Centrum en Zeeburg al aan de grote kant zijn. Zeeburg groeit naar 85.000 inwoners in 2015. Hoewel fusies daardoor minder relevant zijn, wil de VVD in Zeeburg het moment aangrijpen om de bestuurlijke grenzen direct goed te regelen.
Dennis Straat, stadsdeelwethouder en lijsttrekker voor de VVD Zeeburg
zie ook: weblog Dennis Straat en vvdzeeburg.nl/